Snälltåget satsar på fler tåg ut i Europa

Publicerad 2019-08-26

Efterfrågan på tågresor ut i Europa ökar.

Snälltåget köper nya vagnar för att kunna köra fler tåg ut i Europa. Det handlar främst om att utöka trafiken mellan Malmö och Berlin, men med de nya vagnarna finns fler möjligheter att köra till andra destinationer i Europa.

– De nya vagnarna är inte lika breda så de går att köra från Sicilien till Narvik.

Allt fler vill ta tåget från Sverige ut i Europa, men det har inte alltid varit helt enkelt. Nu har Snälltåget köpt in 10 tågvagnar för att utöka sin trafik.

– Det här är en del i efterfrågeförändringen som har skett sedan 1,5 år tillbaka. Det är en effekt av diskussionen om det svenska ordet flygskam, men tågskryt är kanske ett roligare begrepp att använda, säger Marco Andersson, marknadschef vid Snälltåget.

Snälltåget har kört mellan Malmö och Berlin sedan 2012, men det har inte alltid varit enkelt berättar Marco Andersson. Förr var det väldigt många som valde flyget framför tåget, men sedan förra sommaren har det börjat vända.

– Jag tror att medvetenheten kring klimatfrågor är större och det är pådrivande i det här. Det är en tydlig förändring att fler vill åka tåg, säger Marco Andersson.

I dag är går Snälltåget mellan Malmö och Berlin.

Kan bli nya sträckor ut i Europa

För att möta den ökade efterfrågan har Snälltåget nu köpt in 10 liggvagnar som tidigare använts för nattågstrafik i Europa. Att dessa vagnar har europeisk standard öppnar upp för nya möjliga tåglinjer.

– I dag kan vi komma till Berlin men sedan tar det stopp. De vagnar vi kör med är svenska och lite för breda för att köra utomlands, men det finns ett specialtillstånd till Berlin. De nya vagnarna är inte lika breda så de går att köra från Sicilien till Narvik.

Om det blir några nya tåglinjer är dock för tidigt att säga. Främst vill Snälltåget fokusera på fler avgångar mellan Malmö och Berlin. Och det handlar om avgångar på sommaren med några avgångar för weekendresor.

– Vi kör i första hand fritidsresenärer och de åker främst på sommaren, så vi kommer framför allt utöka sommartrafiken och weekendtrafiken. Längre fram kan det bli daglig trafik om efterfrågan är stark, säger Marco Andersson.

Det finns även diskussioner om att köra avgångar från andra städer än Malmö, och i höst ska Snälltåget testa tre avgångar från Stockholm till Berlin.

Hundratals nya platser

I de nya tågvagnarna är det 6 bäddar per kupé, och totalt blir det 60 platser per vagn. Under hösten och vintern ska vagnarna fräschas upp och en teknisk översyn ska ske. Vagnarna väntas vara i bruk från och med 2020.