Satsningen på tåg till Europa kan vara för snål

Olika tekniska system skapar problem

Publicerad 2019-06-26

Den 1 juli startar satsningen på nattåg mellan Sverige och Europa. 50 miljoner kronor ska säkerställa dagliga avgångar till flera europeiska städer.
Men ländernas olika tekniska system ställer till det.
– Jag svårt att se hur långt pengarna kommer att räcka, säger Carl Adam Holmberg, affärschef på Snälltåget.

Regeringen satsar 50 miljoner kronor för att Trafikverket ska upphandla nattåg mellan Sverige och kontinenten. Målet är att det ska finnas dagliga avgångar till flera europeiska städer.

Miljöpartiets språkrör Per Bolund anser att 50 miljoner kronor är en rejält tilltagen summa.

– Den 1 juli träder budgeten i kraft och då får Trafikverket tillgång till pengarna. De arbetar med satsningen under hela året och förhoppningen är att vi ska ha nattåg ner i Europa inom en snar framtid, har Per Bolund tidigare sagt till Aftonbladet.

Kommer inte att räcka

Men att budgeten skulle vara generös håller inte Carl Adam Holmberg, affärschef på Snälltåget, med om.

– Om man vill göra en rapport och en utredning, då kanske 50 miljoner är en rimlig peng. Men att få igång en trafik och att upphandla den trafiken, då har jag svårt att se hur långt pengarna kommer att räcka, säger han.

Snälltåget är inne på sin åttonde säsong med tågtrafik från Sverige till Tyskland och Carl Adam Holmberg är väl medveten om de problem som råder mellan länderna i Europa.

Det handlar bland annat om att det är olika spänning i trådarna i olika länder. Dessutom måste lok godkännas i de länder de ska köras och det är en kostsam process. Lokförare måste kunna prata det inhemska språket och det finns en kapacitetsbrist i Danmark. Ett av de största problemen är att länderna har olika slags signalsystem.

Carl Adam Holmberg, affärschef på Snälltåget, tror inte att regeringens satsning med 50 miljoner kronor på nattåg till kontinenten räcker. Bilden till höger visar ett tåg vid Moselfloden i Tyskland.

Dyr utrustning

– Loken måste vara anpassade för respektive lands signalsystem. Fordon som går mellan Sverige och Danmark, till exempel Öresundstågen, är byggda för att fungera med både danskt och svenskt signalsystem. Sverige och Danmark har inte heller samma spänning i tråden och därför måste tåget klara båda spänningarna, säger Carl Adam Holmgren.

Men det är få tåg i Sverige som klarar av fler än det svenska signalsystemet.

Han menar att man inte längre bör betrakta järnvägen som en nationell fråga. Ett nytt europeiskt signalsystem är på väg att införas, men det tar tid och är dyrt. I Sverige bekostar tågbolagen själva den del av signalsystemet som sitter i tåget. För Snälltåget innebär det runt 5 miljoner kronor per tåg.

– Har man en hur stor plånbok som helst och struntar i att det ska gå runt i slutändan så kan man såklart motivera en sådan satsning, men de pengarna är ju väldigt svårt att räkna hem, säger Carl Adam Holmberg.

Speciallösning till Tyskland

Snälltåget har fem nya lok som spänningsmässigt kan köras i både Sverige, Danmark och Tyskland. Men de har bara svenskt signalsystem i loken och kan därför bara köras i Sverige. Därför har de en speciallösning för att ta tågen ner mot kontinenten. Snälltåget kör sina tåg till hamnen i Trelleborg. Sedan åker vagnarna med färjan över till Sassnitz på den tyska sidan. Där tar Snälltågets tyska samarbetspartner över. De har med sig ett tyskt lok och tysk personal och kör tåget vidare ner till Berlin.

För att lösa de olika tekniska bitarna och hitta ett sätt att köra tåg mellan länder i Europa måste man ha en samverkan i en rad olika frågor enligt Carl Adam Holmberg.

– Jag hade nog gärna sett att svenska regeringen började med att sätta sig ner med den danska regeringen för att se vad man kan hitta för gemensam lösning. Förhoppningsvis har man stöd av det europeiska perspektivet och sedan får man beta av land för land. Det är även viktigt att man får kapacitet (tidtabeller) som branschen och i slutändan kunderna vill ha, säger Carl Adam Holmberg.

Problemen går att lösa

Intresset för nattåg ner mot kontinenten är stort, det är Per Bolund och Carl Adam Holmberg eniga om.

– Jag tror att de flesta problem går att lösa, men det krävs en vilja av Per Bolund och hans utländska kollegor att se gemensamma vinster och lösningar, säger Carl Adam Holmberg.

Per Bolund har tidigare sagt till Aftonbladet att det kan finnas anledning att titta på kostnaderna om det skulle vara så att man behöver köpa in nya tåg.