Flygbolag hjälper resenärer att undvika bebisar ombord

Med ny bokningskarta slipper du skrik i örat under resan

avJennifer Berg Eidebo , Oskar Forsberg

Foto: Itsuo Inouye / TT NYHETSBYRÅN
Det är Japan Airlines som infört barnkartan.

Att hamna intill ett småbarn under en långflygning kan vara jobbigt.

Därför har nu Japan Airlines infört en karta för att hjälpa resenärer att undvika bebisar när man bokar sina biljetter.

Idén har mötts av både glädje och ilska från flygbolagets kunder.

”Jag hatar att flyga när det är småbarn ombord, de gråter alltid så högt de kan”, skriver en resenär som är mycket nöjd med nyheten.

Att flyga kan vara utmattande för föräldrar liksom för småbarn. Det gör ont i öronen både för barnet som inte kan tryckutjämna och för föräldern som får höra barnets skrik.

Men att hamna bredvid ett småbarn kan vara extra påfrestande för någon som inte har en relation till barnet eller dess nära och kära.

Inför bebiskarta

Därför har Japan Airlines, JAL, nu kommit fram till en lösning för den som verkligen inte vill sitta nära ett barn under två år, skriver CNN.

– Det låter andra passagerare veta var ett barn kan sitta, skriver företaget i en kommentar till sin nya ”bebiskarta”.

Tjänsten har införts i bokningssystemet.

– Passagerare som reser med barn mellan åtta dagar och två år som väljer sina platser på JALs hemsida kommer att få en barnikon på sina platser som visas på skärmen för val av säte, står det på flygbolagets hemsida.

– Detta låter andra passagerare veta att ett barn kan komma att sitta där.

Inga garantier

Det finns dock ingen garanti för att passagerare inte hamnar intill ett litet barn. Kartan fungerar nämligen endast vid bokningar gjorda på flygbolagets hemsida, och om det blir ett flygplansbyte fungerar inte kartan heller.

Att Japan Airlines nu infört denna karta innebär inte att de är mot bebisar, hävdar man.

Resenärer med små barn får bland annat gå på flyget först, och barnvagnar får checkas in gratis, skriver CNN.

”Hatar att flyga med småbarn ombord”

Åtgärden har mötts av såväl glädje som raseri.

En passagerare kommenterade åtgärden euforiskt:

”Väldigt användbart system! Jag hatar att flyga när det är småbarn ombord, de gråter alltid så högt de kan. Jag är bokstavligen beredd att betala mer för att flyga utan barn ombord”.

Laddar Live Upplevelse
ARTIKELN HANDLAR OM

Flygbolag

CNN

Japan

AB Voice