Heta pooltrenden lockar svenskarna

Uppdaterad 2019-07-09 | Publicerad 2016-01-14

Det är viktigast när svensken ska ut och resa i år

Charterarrangörerna är rörande överens.

Swim out trendar – nu vill vi ha poolen i anslutning till hotellrummet.

Träningsmöjligheter och bra hotell är också prioriterat när svenskarna åker på semester.

När Aftonbladet Resa frågar de stora charterbolagen Fritidsresor, Apollo och Ving om årets hetaste trender finns det vissa punkter som alla parter är rörande överens om. Vi vill vara uppkopplade, ha lyxiga och specifika hotell, träna – och kunna simma ut från terrassen.

Resetrender 2016

Swim out

Allt fler vill ha egen pool i anslutning till hotellrummet – en så kallad "swim out". Förr var det i stort sett bara lyxhotellen förunnat att kunna simma ut genom hotellrummets altandörr – men nu har allt fler snappat upp trenden, till svenskarnas stora glädje.

Specifika hotell

Enligt Fritidsresor väljer två av tre resenärer idag ett skräddarsytt hotellboende.

– Vad hotellet erbjuder, exempelvis skandinaviska barnklubbar, sportaktiviter, eller hotell endast för vuxna, är ofta viktigare än vilket resmål eller i vilket land ett specifikt hotell ligger i, säger Leyla Öfwerström på Fritidsresor.

Även Ving och Apollo märker av hotell-trenden. Där har man sett att svenskarna gärna vill lyxa till det när det kommer till valet av boende. Enligt Apollo väljer allt fler 4- och 5-stjärniga hotell.

Träna på resan

Trenden med träningsresor fortsätter att öka även detta år, och det är något som samtliga charterbolag har märkt. I Vings resepanel från hösten 2015 uppgav nära hälften av de tillfrågade att de ville träna och uppleva resmålet samtidigt.

– Vi söker allt mer en symbios där upplevelser och fysisk aktivitet går hand i hand. Vi vill tillbaka till det naturliga – och de som tränar på semestern upplever gärna resmålet genom att träna i naturen, säger Barbro Holmberg på Ving.

Sociala medier

– Vi jagar det unika. Vi vill särskilja oss – och så även på semestern vilket vi gärna delar med oss av i sociala medier, uppger Apollo i sin trendrapport.

Och visst är det så. Svenskarna vill kunna hålla sig uppdaterade på, och själva kunna uppdatera, sina sociala medier på resan. Dessutom bokar allt fler sina resor digitalt.

Kryssningar

Efterfrågan på kryssningar ökar på den svenska och nordiska marknaden. Resenärer attraheras av resor med måltider, aktiviteter och underhållning som ingår, samt möjligheten att besöka flera länder utan att byta rum under resan.

Följ ämnen i artikeln