Femstjärniga hotellet var byggarbetsplats

Uppdaterad 2014-01-17 | Publicerad 2014-01-16

Familjen bokade ett femstjärnigt hotell – men möttes av fullt kaos.

Hissar stannade, strömledningar hängde löst och flera i sällskapet började kräkas efter att ha ätit maten.

Nu har Allmänna reklamationsnämnden gett resenärerna rätt till ersättning för mardrömssemestern.

Den svenska familjen på sex personer såg fram emot en avkopplande semester vid Medelhavet och bokade in sig på ett femstjärnigt hotell i närheten av Antalya i Turkiet i slutet av juni.

Enligt researrangören Airtours skulle hotellet "Crystal Sunset Luxury Resort & Spa" vara en förstklassig anläggning med alla möjliga lyxinventarier.

I verkligheten var det en byggarbetsplats.

Blev magsjuka

Enligt familjen, som anmält Airtours till Allmänna reklamationsnämnden, rådde fullt kaos innanför väggarna. Det var fullt av byggdamm och slamrande maskiner. Hissar fungerade inte, brandlarm var urkopplade, vattnet var stundtals avstängt, det var smutsigt och matbuffén var under all kritik.

En i sällskapet bröt en tå på en uppstickande lucka i massagerummet. Flera andra började kräkas och fick diarré efter att ha ätit av maten. En annan, som hade problem med ett knä, var tvungen att hålla sig på rummet en hel dag eftersom hissarna inte fungerade

– Det var långt ifrån färdigt, säger en i familjen.

Anmälde efter resan

Efter mardrömsresan anmälde de resebolaget Airtours till Allmänna reklamationsnämnden och krävde pengarna tillbaka. Nu har nämnden gett resenärerna rätt till ersättning på 20 000 kronor från resebolaget.

Nämnden konstaterar att Airtours visserligen erbjöd resenärerna ett annat hotell efter tre dagar, ett erbjudande som avböjdes.

Trots det finner nämnden att bolaget brutit mot avtalet och att resenärerna ska ha ersättning. En av anledningarna är att familjen hörde av sig innan resan för att dubbelkolla att allt var som det skulle.

– Tyvärr visade det sig stämma att hotellet inte var klart. Vi fick inte korrekt information från hotellet och det är olyckligt. Det är bara att beklaga, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef Airtours.

Airtours har nu betalt ut totalt 35 000 kronor till familjen.