Chans till nytt miljonregn – vid svensk succé

Patrik Larsson/TT

Publicerad 2020-01-08

Svenska framgångar är viktigt för att handbolls-EM ska bli en ekonomisk succé. Arkivbild.

För nio år sedan drog svensk handboll in 25 miljoner kronor på att arrangera VM.

Ska EM 2020 ge ett liknande pengaregn? Då krävs svenska resultat.

– Det är alltid viktigt att hemmalaget går långt, säger Krister Bergström, vd för mästerskapet.

EM spelas i tre länder i år: Österrike, Norge och Sverige. Sverige är huvudarrangör och bland annat semifinalerna och finalen kommer att spelas i Tele2 arena i Stockholm.

Senast Sverige arrangerade ett handbollsmästerskap på herrsidan, VM 2011, blev det både sportslig och ekonomisk succé. Sverige gick till semifinal och mästerskapet gav 25 miljoner kronor i överskott.

– Sådana intäkter är omöjliga annars (utan ett mästerskap), säger tidigare storspelaren Stefan Lövgren, numera vd för Svenska Handbollslandslaget AB.

Lovande biljettförsäljning

Hittills har biljettförsäljningen till EM gått utmärkt. Speciellt i Göteborg, där Sverige spelar, och i Malmö, där regerande världsmästaren Danmark huserar.

– Vi ser med tillförsikt fram emot mästerskapet. Det är Stockholmshelgen (slutspelet i Tele2 arena) som blir avgörande. Det är en stor utmaning. Om vi lyckas fylla den arenan ser vi fram emot ett väldigt ljust resultat, säger Krister Bergström, vd för EM 2020.

Mer specifikt är han vd för den svenska delen av EM-organisationen. De tre länderna jobbar ihop, men ett dåligt publikresultat i Österrike påverkar inte Sverige. Det hålls separat.

– Vi ansvarar för vår egen affär. Sedan har vi en del gemensamma projekt, som marknadsföring internationellt. Där delar vi efter en fördelningsprincip, säger Bergström.

Han menar att alla tre speldagar i Göteborg kommer att bli "knökfulla".

– Sverige kommer att spela inför en helt gul arena. På samma sätt kommer Danmark att vara hemmalag i Malmö arena, säger Krister Bergström.

Trots oron att de köpglada och handbollstokiga danskarna ska överträffa svenskarna på läktaren vid ett eventuellt möte i mellanrundan är det ingen större fara, menar han.

– Det är 50/50 i antalet sålda biljetter i Danmark och Sverige.

Krävs framgång

Men vad hände egentligen med de 25 miljoner kronorna som landade i famnen på svensk handboll för nio år sedan?

– Vi har använt dem till olika utvecklingsprojekt och satsningar. Pengarna innebär en säkerhet och en buffert inför framtiden. Vi vill ha sportslig framgång men också ett bra ekonomiskt resultat, säger handbollförbundets generalsekreterare Robert Wedberg.

Både Wedberg och Bergström talar lugnt om "förhoppningar" om ett överskott, men självklart vattnas det i munnen för båda. Men då krävs ett par saker: dels att finalhelgen blir lyckad och dels – och denna detalj är något svårare – att det går bra för Sverige.

– Det har alltid betydelse när det gå bra för värdlandet. Ju bättre det går för laget desto bättre för oss, säger Wedberg.

Följ ämnen i artikeln