Diablo III-spelarna gjorde det omöjliga

Publicerad 2012-06-25

Klarade hardcore inferno – innan patchen släpptes

Två kanadensiska spelare hade en dag på sig att klara det ingen annan hade klarat.

Nu är de bäst i världen på ”Diablo III”.

Det rekordsäljande och omdiskuterade

har tre svårighetsgrader, utöver ”normal”.

De kallas ”nightmare”, ”hell” och ”inferno”. En mardröm, ett helvete och ett inferno, alltså.

På den sistnämnda är den allra enklaste fienden på nivå 61. Som mest kan en spelarkaraktär nå nivå 60.

Det är oerhört svårt.

Trots det finns det något som är värre, och det är ”hardcore”-läget. Om ens karaktär dör när man befinner sig i detta, så är den död för alltid. Allt försvinner, alla förmågor, all utrustning, allt som man har lagt dussintals timmar på att samla ihop.

Överväldigande utmaning

Att kombinera svårighetsgraden ”inferno” med ”hardcore”-läget visade sig vara en så överväldigande utmaning att ingen spelare i världen lyckades övervinna den, under månaden efter att ”Diablo III” släpptes. Detta var en av anledningarna till att utvecklaren Blizzard, på måndagen den 18 juni, avslöjade att de skulle släppa en patch kallad 1.0.3 nästkommande dag. Denna skulle, bland annat, sänka svårighetsgraden på ”inferno”.

När en kanadensisk spelare kallad ”Kripparrian” vaknade upp till dessa nyheter fick han väldigt bråttom. Han hade nämligen svurit att, tillsammans med sin medspelare ”Krippi”, klara spelet på dess allra svåraste läge. Och uppenbarligen skulle det aldrig bli svårare än just den dagen.

Nio timmars konstant spelande senare var de båda framme vid spelets sista strid. Och efter en 20 minuter lång livesänd kamp, där en sekunds oaktsamhet kunde betyda att de förlorade allt, stod de fortfarande på benen. De hade klarat ett opatchat ”inferno” i ”hardcore”-läget, och de var de första i hela världen som hade gjort det.

Först i världen – och sist

Trodde de.

Kort därefter twittrade den Blizzard-anställde Micah Whiple följande: ”Tror folk att det där var första gången någon spelade igenom hardcore inferno? Konstigt.”

”Kripparrian” och ”Krippi” insåg att de inte alls var först med att klara spelet på ”hardcore inferno”. Tydligen hade mer anonyma människor hunnit före dem.

Trodde de.

Kort därefter twittrade Micah Whiple igen:

”Jag ber om ursäkt, Kripp och Krippi, det ser ut som att ni var de första att klara hardcore inferno. Grattis!”

Sedan släpptes patchen, och de båda spelarnas odödligförklarades . Inget hade klarat ett svårare ”Diablo III” före dem, och ingen kommer att kunna göra det efter.

Johan Martinsson