Galna priset – bara för norska marknaden

Rekordpris när public service konkurrerades bort: ”Längdskidåkningen har skjutit sig i foten”

Publicerad 2019-04-12

Nent Group betalar enligt kampanje.com en miljard kronor för sändningsrättigheterna av vintersporterna bara i Norge.

En affär som väckt så starka reaktioner i grannlandet att det blivit en politisk fråga.

– Det här är en kortsiktig chansning som kan skada skidsporten, säger tidigare kulturministern Trond Giske till NTB.

Om skidåkning är en folksport i Sverige så är den religion i Norge. Proportionerna på reaktionerna efter att Nent Group (med Viasat-kanalerna) köpt sändningsrättigheterna till världscupen i längd och alpint från public service i Norge, Sverige och Finland var också därefter.

I Norge blev nyheten till och med en politisk fråga.

– Intresset bygger på att vi har haft nationella samlingspunkter runt en allmän kanal där alla kunnat följa våra idrottshjältar. När det hamnar bakom en betalvägg tror jag att det kan skada skidsporten på sikt, säger Arbeiderpartiets Trond Giske, som var kulturminister mellan 2005 och 2009, och kallar affären ”en kortsiktig chansning”.

Trond Giske

”Har gjort en Skavlan”

Hon får medhåll av flera av Norges skid- och mediaprofiler.

– Jag tror att det är väldigt negativt för vintersporten i Norge. Jag tror det kommer bli färre tittare och då förlorar då gradvis grunden för hela idrotten, säger fyrfaldige olympiske mästaren i alpint Kjetil André Aamodt till VG.

”Det här innebär en kris för skidintresset i Norge. Världscupen i längd, alpint och hopp på mindre kanaler kommer innebära långt färre tittare och mycket sämre uppmärksamhet. Jag är rädd att Internationella skidförbundet gjort en Skavlan här...”, skriver förre världscupåkaren i längd Trond Iversen på Twitter och hänvisar till tv-programmet Skavlans flytt från NRK till TV2 i Norge.

”Längdskidåkningen har skjutit sig själv i foten”, skriver Aftenpostens krönikör Birger Löfaldli.

”När public service-kanalerna i Sverige och Norge förlorar stora delar av vintersportmarknaden försvinner livlinan till våra nationalsporter”, skriver Dagbladets krönikör Esten O. Saether.

Från 400 miljoner till en miljard

Precis som i Sverige har det norska skidförbundet överlåtit försäljningen av sändningsrättigheterna till företagen Infront. De har sedan kommit överens med Nent Group om en paketlösning för hela Norden.

Något pris är inte offentliggjorts men enligt norska sajten kampanje.com betalar Nent Group upp emot motsvarande en miljard svenska kronor för rättigheten i fem år bara gällande den norska marknaden. Förra gången rättigheterna såldes i Norge betalade NRK 400 miljoner kronor.

Det är fortfarande okänt vad prislappen för den svenska rättigheten landade på men den ska enligt kampanje.com vara lägre än den norska.