Felix Rosenqvist ska kunna vinna IndyCar 2020

Lill-Lövis ser potentialen hos årets vassaste rookie

Publicerad 2019-07-20

Ingen av svenskarna har vunnit i årets IndyCar.

Än så länge.

Men 2020 ska det kunna bli en svensk titel i IndyCar.

– Felix Rosenqvist ska kunna slåss om mästerskapet nästa år, säger Stefan Johansson.

Vid sidan av Marcus Ericsson är Lill-Lövis den enda svensk som tävlat i både Formel 1 och IndyCar. De senaste åren har han följt det amerikanska formelbilsmästerskapet på nära håll eftersom han är manager åt fjolårets mästare Scott Dixon och för svenske Felix Rosenqvist som hittills varit årets bästa rookie.

– Han har gjort ett fantastiskt jobb. Han var med uppe i toppen redan i premiären, men sedan tappade han lite efter kraschen inför Indy 500. De senaste loppen har han kört riktigt bra, men haft lite otur och varit precis utanför prispallen, säger Johansson till Sportbladet.

– Även Marcus Ericsson har haft otur och tvingats välja omvända strategier för att ha en möjlighet. Med lite mer erfarenheter så ska även han kunna vara med betydligt högre upp nästa säsong.

Inför helgens tävling i Iowa återstår sex lopp, och det är en väldigt tuff kamp om titeln. Det skiljer nio poäng mellan ettan Jose Newgarden och trean Simon Pagenaud.

– Indycar är så roligt eftersom att det är omöjligt att tippa vem som blir mästare i år, säger Stefan Johansson.

– Det enda som är säkert är att kampen om mästerskapet kommer att avgöras i det sista loppet.

Felix borde redan ha vunnit

Tack vare Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson är det många svenska racingsfans som har upptäckt IndyCar i år och enligt Johansson är det ett mästerskap som griper tag i fansen eftersom det är sporten som står i förgrunden.

– Alla som älskar racing vill se fajter från start till mål och ett mästerskap som är oförutsägbart. Så är det inte i Formel 1, anser Johansson.

– I Indycar har alla samma bilar och det är fortfarande otroligt svårt för dig som förare och köra. Det finns inget annat mästerskap som är så svårt för föraren, det ser vi på Felix och Marcus i år. Det är alltid små detaljer som avgör, omständigheter, strategin, däcken och bränslet. I IndyCar gäller det att befinna sig på rätt position, då kan man vinna. Så är det inte i F1. Det är ett mästerskap som körs på tre olika typer av banor vilket också kräver mycket av föraren

Natten till söndag fortsätter mästerskapet på årets kortaste bana, 300 varv ska köras i Iowa och ett varv tar ungefär 17 sekunder. Det gör att flera förare kommer att bli varvade, men också att en förare som blivit varvad under inledningen av loppet kan komma tillbaka och slåss om en seger.

– Det är inte omöjligt att Felix kan ta sin första seger här, säger Stefan Johansson.

– Han borde redan ha tagit den, men med mer erfarenheter så kommer också resultatet.

Om ett år ska det kunna bli en svensk titel i IndyCar.

Indycar 2019 - här är de sex loppen som avgör mästerskapet

Tävling 12 - 21 juli, kl 01.00
Iowa 300
Iowa Speedway
Ovalbana, 1,4 km

Vinnare 2018: James Hinchcliffe

Tävling 13 - 28 juli kl 21.00

Mid Ohio, Lexington,
Traditionell racingbana, 3,6 km
Vinnare 2018: Alexander Rossi.

Tävling 14 -18 augusti kl 20.30

Pocono Raceway
Oval, 4 km
Vinnare 2018: Alexander Rossi.

Tävling 15 - 25 augusti kl 03.30
Gateway, Madison
Oval, 2,0 km
Vinnare 2018: Will Power.
Tävling 16 - 1 september kl 00.30
Portland
Traditionell racerbana, 3,1 km
Vinnare 2018: Takuma Sato.
Tävling 17 - 22 september kl 00.00
Laguna Seca
Traditionell racerbana, 3,6 km
Vinnare 2004: Patrick Carpentier.

Fotnot: Banan har renoverats och gör comeback i IndyCar, senast den användes för det amerikanska formelbilsmästerskapet var 2004 och då i ChampCar

Mästerskapstabell efter 11 av 17 lopp - topp 5:

1: Josef Newgarden (USA), 434 p.
2: Alexander Rossi (USA), 430 p.
3: Simon Pagenaud (FRA), 395 p.
4: Scott Dixon (NZL), 348 p.
5: Will Power (AUS), 306 p.

10: Felix Rosenqvist (SWE), 239 p.
16: Marcus Ericsson (SWE), 193 p.

Mästerskapstabell rookies - efter 11 av 17 lopp - topp 5:

1: Felix Rosenqvist (SWE), 239 p.
2: Santino Ferrucci (USA), 223 p.
3: Colton Herta (USA), 209 p.
4: Marcus Ericsson (SWE), 193 p.
5: Patricio O’Ward (MEX), 115 p.