Däckad & mästare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-14

Ekblom sommarkung – men däcktabbe var nära att förstöra

Falkenberg. STCC-kriget står mellan fyra förare – och hundratals däck.

Thed Björks hopp om en tredje raka seger small bort i en högerkurva.

Fredrik Ekbloms hopp borde ha försvunnit efter en pinsam däcktabbe­ i kvalet – i stället reste han sig och är nu sommarmästare.

Det ligger ny asfalt i Falkenberg, Sveriges snabbaste­ motorbana har blivit snabbare.

Två år i rad har Thed Björk vunnit här, nu flätar han ihop fingrarna inför årets sjunde STCC-lopp och oroar sig. Inte för svängarna, som han skulle sätta med ögonbindel, inte för regnet som slutat falla – utan för däcken.

– De ska hålla i 26 varv, så med ett byte ska 50 gå. Men vi måste tänka på lutningen på däcken. De skulle kunna ställas in så att vi kör fortare, men samtidigt slits däcken hårdare då, förklarar han lugnt.

Fotograf till sjukhus

En halvtimme senare har vänster framdäck pangat, Thed har brutit och en riskabelt placerad fotograf är förd till sjukhus.

Det var på fjortonde varvet som bilen förlorade fästet. Att en fotograf stod vid avåkningsplatsen var ren otur, men att Thed nu tappar i mästerskapet beror mer på honom än på materialet.

– Ja, det fungerar så. Det är jag som får alla punkor, det är teamet som tar alla vinster, säger han.

I stället jublade en av huvudkonkurrenterna vid målgången. Fredrik Ekblom från West Coast Racing tog ledningen med tolv varv kvar och höll teamkamraten Robin Rudholm bakom sig in i mål.

Men tro inte att Ekblom slapp däckstrul:

Fick starta som sjua

Under förmiddagens kvalomgång, Super Pole, svajade vädret och Ekbloms team sistasekunden-bytte till slicks, däck gjorda för torrt underlag. Men bytet gick segt, depåutfarten stängde och bilen tilläts inte kvala.

Därmed tvingades Ekblom starta huvudloppet som sjua.

– Jag var upprörd och förbannad givetvis, men det blir fel också i Formel 1 där de har 50 personer i depån som väntar på olika signaler. Men ”God loves a tryer” och vi försökte hinna sätta på slicks, vilket var rätt beslut, säger Ekblom.

Satt ilskan kvar när loppet började?

– Ja.

Är en arg förare en bättre förare?

– Ibland.

Men varför säkrade ni inte mer under kvalet?

– För att vi låg trea och måste rucka lite på marginalerna. Kolla på Rickard Göransson som har haft en bra säsong: några gånger tycker jag att han hänger på en skör tråd, men så har det funkat och då är det så här (gör tummen upp). Då kan inte jag jämt köra på säkerhet.

Ekblom upp i topp

På lika delar teknik och ilska tog sig Fredrik Ekblom upp i toppen av STCC-serien, 44 poäng, före Göranssons 42.

Men när serien nu tar sommaruppehåll efter sju av tolv tävlingar är fyra man insmetade i guldstriden. Både Rudholm och Björk kan gå upp i topp om de vinner i Gelleråsen den 17 augusti.

Och marginalerna är mindre än på flera år.

Hela mästerskapet kan avgöras på en punktering.

Följ ämnen i artikeln