Ex-föraren stämmer Ericssons stall

Publicerad 2015-03-09

”Kan leda till döden”

Mercedes Nico Rosberg (vänster) och Giedo Van der Garde.

Giedo van der Garde fick sparken från Sauber.

Nu stämmer han stallet för att få en förarplats till F1-premiären.

Inför förra säsongen lämnade Giedo van der Garde Caterham för att bli testförare hos Sauber. Han hade ett kontrakt som sa att han skulle köra för Sauber 2015, men efter en poänglös säsong sparkade stallet samtliga tre förare Adrian Sutil, Esteban Gutierrez och van der Garde. Både Sutil och van der Garde hade kontrakt för 2015.

Stallet ersatte dem med Marcus Ericsson och Felipe Nasr, samt testföraren Raffaele Marciello.

Giedo van der Garde anser att han har fått sparken på felaktiga grunder och testade ärendet i en skiljedomstol i Schweiz förra veckan och den dömde till hans fördel. Nu väljer han att även testa ärendet i en domstol i provinsen Victoria i Australien och han kräver att få köra en av Saubers bilar i premiären på söndag.

– Sauber kan byta ut en av de nuvarande förarna mot van der Garde den här helgen utan att bryta några kontrakt, sa van der Gardes advokat Tom Clarke under domstolsförhandlingarna i förmiddags.

– Stallen är flexibla och kan göra de förändringar som krävs för varje förare.

Säkerhetsrisk

Det schweiziska stallet, med teamchefen Monisha Kaltembon som själv är jurist, anser däremot att det är en för stor säkerhetsrisk att byta förare. Sauber menar att bilen som kan köra runt 300 km/timmen är byggd för Felipe Nasr och Marcus Ericsson.

– Van der Garde har ingen erfarenhet av C34, han har inte heller tillräckligt mycket tid på sig att lära känna bilen, säger Saubers juridiska ombud Rodney Garratt och förklarar att man inte heller kan bygga om bilen så att den passar en annan förare.

–Stallet kan inte ge honom den utrustning som krävs för att köra ett lopp. Det vore oseriöst och farligt. Det vore oacceptabelt att ta en sådan risk, en säkerhetsrisk som kan leda till fysiska skador eller till och med till döden.

Tryggt för Marcus

Båda Saubers nuvarande förare, Marcus Ericsson och Felipe Nasr fanns på plats under förhandlingarna.

– Så vitt jag vet har vi ett vattenrätt avtal, signerat efter konstens alla regler. Det känns tryggt och bra för Marcus del, men jag är ingen jurist, säger svenskens rådgivare Eje Elgh till Sportbladet.

– Samtidigt så fattar jag inte vad han är ute efter. Jag skulle inte vilja köra för ett stall som inte vill ha en och ska han sedan pröva detta i en domstol i varje land som F1 ska köra?

Domen väntas under tisdagen svensk tid.

För fler motornyheter direkt i ditt flöde - följ  Sportbladet Motor på Facebook