Viaplays krisdrag: slutar visa alla matcher i Premier League

Publicerad 2024-03-27

Här är Viaplays nya krisdrag:

Vill du se allt från Premier League kommer det inte längre räcka ens med deras dyraste abonnemang.

38 matcher sänds hos en konkurrent.

Följ ämnen

699 kronor i månaden kostar paketet Viaplay Total. För pengarna får du i nuläget bland annat se hela den engelska toppligan Premier League.

Men till hösten blir det ändring på det. För streamingjätten har slutit ett avtal som ger Amazon Prime Video rätt till tio procent av spelprogrammet, alltså en match per omgång. Totalt rör sublicensieringen 38 matcher som enbart sänds på Amazon Prime Video.

”Förändras inte i stort”

– Vi har gjort en övergripande bedömning att det är rätt väg att gå för oss. Vi är alltid öppna för partnerskap som ger oss den bästa avkastningen på våra investeringar, säger Christian Albeck, tillförordnad vd för Viaplay Group i Sverige.

Tänk en tittare som skaffat abonnemang hos er för att följa exempelvis Liverpool. Vad kommer den personen tänka om matchen sänds någon helt annanstans?

– Vi har full förståelse för det, men vårt övergripande starka sportutbud förändras inte i stort. Vi kommer som sagt fortsatt att visa 90 procent av alla livematcher exklusivt på Viaplay.

Enligt Albeck finns liknande upplägg redan i Storbritannien och Danmark. Och Viaplay ska fortsatt ha förstahandsvalet i omgångens matcher på vardagar.

Christian Albeck, tillförordnad vd för Viaplay Group i Sverige.

”Vi är en liten del..”

Avtalet med Amazon Prime Video är en del av en omfattande räddningsaktion. Viaplay har flera eftertraktade sporträttigheter – däribland NHL, Formel 1, svensk landslagsfotboll och längdskidornas världscup – men kunderna har svikit och ekonomin befunnit sig i fritt fall. I februari tog den förlusttyngda koncernen in fyra miljarder kronor i nyemissioner.

– Det råder hård konkurrens på tv- och streamingmarknaden, där vi är en liten del av det stora sportekosystemet. Vi definierar inte reglerna, utan gör vad vi kan för att agera på bästa sätt som möjligt utifrån förutsättningarna, säger Christian Albeck, tillförordnad vd.

Överallt skrivs det om Viaplays kris. Håller du med om att det är kris för er?

– Hela branschen genomgår just nu ett stålbad. Vi har gjort ett gediget arbete de senaste månaderna för att komma på rätt köl igen och vi är en bra bit på väg framåt.

Finns det ett nästa steg?

Hur stor är risken att ni går i konkurs de kommande två åren?

– Vi har nyligen gjort en lyckad rekapitalisering av bolaget, vilket löst våra närmaste finansiella utmaningar för att samtidigt positionera oss för framtiden.

Hur stort förtroende upplever du att ni har bland sportfans i Sverige?

– Förtroende är något vi byggt upp och får från våra tittare varje dag. Det hade vi inte fått om vi inte lyckades leverera de bästa och mest attraktiva sportevenemangen.

Viaplay har höjt priserna och ska överlåta en tiondel av Premier League-matcherna till en konkurrent. Finns det ett nästa steg i samma riktning?

Christian Albeck svarar varken ja eller nej på huruvida deras sportpaket kan bli ännu dyrare redan 2024.

Champions League till salu

– För att ta del av all sport och underhållning på Viaplay kostar det i dag 699 kronor. Om man utgår med vad man får utbudsmässigt, vad detta kostar på andra marknader, och motsvarande vad till
exempel en biljett till en fotbollsmatch kostar är det verkligen mycket för pengarna. Sedan har vi full respekt för att det är ett ansträngt läge för mångas vardagsekonomi under lågkonjunkturen, säger han.

Har ni några nya sporträttigheter på gång in?

– När och om det sker förändringar i vårt utbud kommunicerar vi det först då.

Champions League är till salu. Är det realistiskt att ni kan sända det?

– Vi har redan Uefa Europa League och Uefa Conference League och kommenterar inte sporträttigheter som vi inte har.

Följ ämnen i artikeln