”Förmodligen sagt i affekt av SVT”

Förbundet svarar på SVT:s kritik och berättar om kravet på Viasat: Så många som möjligt ska kunna se det

Publicerad 2019-04-11

SVT menar att skidsportens flytt till kommersiella kanaler ”är en utveckling skidförbundet vill se”.

Det avfärdar Svenska skidförbundet som också avslöjar sportens krav på nya distributören Nent Group.

– I vår värld är det alltid viktigast att så många som möjligt kan se våra sporter. Vi är inget vinstdrivande företag, säger förbundsdirektören Ola Strömberg till Sportbladet.

SVT förlorar sändningsrättigheterna till längd- och alpinsporten från 2021 till Nent Group med Viasats kanaler. Efter att nyheten presenterats på torsdagsmorgonen lade SVT:s programdirektör Jan Helin en del av skulden för det på skidförbundet.

– Ytterst kan jag inte tolka det här på något annat sätt än att det är en utveckling skidförbundet, som ju är de som äger rättigheterna, vill se. Vi menar att vi varit bra för skidsporten eftersom vi byggt en folklig tradition och att de fått folklig kärlek via våra sändningar. Men skidförbundet väljer en annan väg och det får vi hantera, sa Helin.

”Ett känslomässigt uttalande”

Nu bemöter förbundet kritiken.

– Det är ett intressant uttalande som förmodligen skett med en hel del affekt eftersom de inte lyckats behålla rättigheterna. Men jag vet att han vet att vi definitivt vill att sporterna ska visas där så många som möjligt kan titta. Vi gör ingen skillnad på om det är en kommersiell eller publik kanal och har ingen ambition att det inte ska gå i Vinterstudion. Vi vill att så många som möjligt ska kunna titta. Men det där är förmodligen ett känslomässigt uttalande, säger förbundsdirektören Ola Strömberg.

Strömberg säger att förbundet sedan länge låtit företaget Infront paketera och sälja vidare sändningsrättigheterna för förbundets sporter. Men de har också ett antal kriterier med i avtalet.

– Vi har med i instruktionerna till Infront att så många som möjligt ska kunna ta del av våra sporter så att det inte kommer gå i en kanal som gör att färre kan titta på det. Det ligger också i sakens natur att de som köper rättigheten vill att så många som möjligt ska titta. Det är den deal vi har med Infront, de ska maximera distributionen och antalet tittare och så har det alltid varit.

Förbundsdirektören Ola Strömberg.

”Förvånad om inte SVT gör en ansats till”

Tror du att lika många kommer titta på skidorna i Nents kanaler som i SVT:s?

– Nej, det kan jag inte vara men jag antar och förmodar att de kommersiella bolag som köper rättigheterna för ganska mycket pengar också vill se en super-succé. Vinterstudion har gjort ett jäkligt bra jobb och fått fantastiska tittarsiffror men jag hoppas att de profiler vi har kommer göra att tittarna följer med oavsett var de syns.

Hur ser ni på risken eller möjligheten att ni hamnar i betalkanaler nu?

– Jag har ingen uppfattning om det eftersom jag inte vet exakt hur avtalet ser ut. Men vi är tydliga med Infront att de ska se till att få bästa möjliga distribution för våra sporter och då ligger det i sakens natur att tillräckligt mycket ska ligga i fria tv-kanaler. I vår värld är det viktigaste att så många som möjligt kan se oss. Vi är inget vinstdrivande företag utan ska se till att så många som möjligt vill hålla på med, och vara fans till, våra idrotter. Till viss del behövs det pengar men till syvende och sist handlar det om att sprida sporten så att så många som möjligt kan ta del av det.

Kommer ni ha en dialog med Nent om det?

– Definitivt. Men det är klart att det också ligger i deras intresse att så många som möjligt kan ta del av sporterna, profilerna, spänningen och tävlingarna. Sedan vet vi ännu inte hur det här kommer bli i slutändan, mycket kan hända innan 2021 och det finns många exempel på hur man delar rättigheter mellan tv-bolag. Jag skulle bli förvånad om inte SVT gör en ansats till för att behålla Vinterstudion som ju är en framgångssaga.