Tuffa utmaningen: ”Omöjligt att köra om”

Publicerad 2017-05-28

Älskar du motorsport?

Då är det en maxad ­söndag med fyra klassiker. I Indianapolis, på Nürburgring, Lydden Hill och på de trånga gatorna i Monaco.

– Det är som att köra ­helikopter i ett vardagsrum, säger Nelson Piquet.

Den trefaldige världsmästaren i F1 vann aldrig Monacos GP, men han är ­inte den enda stora föraren som har haft problem på de trånga gatorna i fursten­dömet. Där är inga misstag tillåtna och den förare som går över gränsen sitter
i räcket.

– Det finns inga marginaler någonstans. Det är en ­sådan bana där man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli stressad, då sitter man i muren, säger Marcus Ericsson.

Tuffare för förarna

I år blir det ännu tuffare för F1-förarna. Den nya ­regeländringen har gjort ­bilarna bredare än tidigare och på en trång bana kan de millimeterna vara skillnaden mellan en perfekt kurvtagning och en krasch. Dessutom finns det ytter­ligare ett problem.

– Det är omöjligt att köra om, det finns knappast ­något ställe som två bilar kan köra i bredd, säger ­Marcus Ericsson.

Han startar från position 19 och måste hoppas på att bilarna framför honom gör misstag och bryter. 2014 lyckades han köra upp en underlägsen Caterham till en plats precis utanför ­poängen. Bäst utgångsläge i eftermiddagens lopp har Kimi Räikkönen, Ferrari. Han tog sin första pole ­position sedan Frankrikes GP år 2008, det är nio år och 128 lopp sedan.

”Finns inga garantier”

– Det är självklart den bästa startpositionen, men det finns inga garantier, ­säger finländaren som startar intill teamkollegan och VM-ledaren Sebastian Vettel.

Räikkönen har en seger
i Monaco, 2005, men Ferrari har inte vunnit i det klassiska loppet sedan 2001. Då hette vinnaren Michael Schumacher.