Anna Andersson: Hamilton gör mig orolig

BARCELONA. Lewis Hamilton ler. Inte bara för att han har vunnit Spaniens GP utan för att han för första gången i år har hittat känslan.

Han säger att han är ett med bilen.

Det gör mig orolig.

Den oron bör gnaga i alla som känner någon kärlek för F1, för när Hamilton har nått den fasen att han och hans bil lever i symbios är han hopplös att tas med. Då kvalar han som en mästare, kör som en gud - och dominerar i en egen liga.
Så har han gjort vid fler tillfällen än jag kan minnas och så kommer han att göra igen. För oss som ser på betyder det att han kan avgöra säsongen redan i sommar och att allt därefter handlar om att försöka skaka liv i ett mästerskap med konstgjord andning.

Hoppas på spänning

Jag hoppas verkligen att jag har fel. För sporten, för spänningen och för F1:s skull.
Inför årets säsong var vi många som såg fram emot en bra fajt och Ferrari inledde strålande tillsammans med Sebastian Vettel. Efter två lopp hade han två segrar, efter fyra kval hade han tre pole positions, men i Bakus stadslopp gjorde han en miss. Han tänkte för mycket på segern och för lite på mästerskapet när han försökte köra om Valtteri Bottas. Den lilla missbedömningen gjorde att han tappade viktiga poäng och lämnade över VM-ledningen till Lewis Hamilton.

När sedan de stora uppdateringarna kom inför helgens deltävling i Spanien, till en bana som alla fans vet ger en fingervisning om vilket team det är som har den bästa bilen, var Mercedes tillbaka i topp.
Med två bilar i första startled - och med en dubbelseger.

– Det handlar mycket om däcken och vi kan lika gärna vara så att vi har problem med dem nästa lopp. Men jag tycker att vi har en betydligt bättre förståelse för hur däcken fungerar nu jämfört med inledningen av säsongen, säger Hamilton.

Teamet hittat rätt

Den förståelsen och det faktum att Lewis Hamilton äntligen trivs i bilen talar för att teamet har hittat rätt. När en förare trivs i bilen, har förtroende för den och litar på den kan han köra den på gränsen - och att Lewis Hamilton har helt andra gränser än sina motståndare kan vi nog vara överens om.
Det som talar för att Ferrari, och Sebastian Vettel, hade en tillfällig svacka och är framförallt tre saker.
De kalla temperaturerna.

Ferraris bil trivs i värme medan Mercedes F1:a gillar när det är lite kyligare och det spanska vädret bjöd inte på några sommartemperaturer. Det var bara 15 grader i luften under loppet.

Strategin
Däcktillverkaren Pirelli sa innan loppet att en tvåstoppsstrategi var det snabbaste alternativet. Vettel försökte med två stopp, men när de andra toppförarna bara stannade en gång slutade han utanför pallen.
Barcelona
Detta är Mercedesland. Sedan den stora regeländringen 2014 har Mercedes vunnit här alla år utom ett - och den gången tappade de segern för att Hamilton och kollegan Nico Rosberg körde varandra av banan och ur racet.

I ett kyligt Spanien hittade Lewis Hamilton sin känsla igen. Han hittade sin bil och sin fokus.
Det gör mig orolig.

Marcus Ericsson har fortsatta problem med de mjuka gummiblandningarna. Han misslyckades i kvalet och hade en svag avslutande stint. Det problemet han måste lösa och han måste göra det nu.
Om två veckor kör F1 i Monaco - det är hemmaplan för kollegan Charles Leclerc som nu har tagit VM-poäng två helger i rad.