Sprintbanan ifrågasätts: ”Ville nästan gråta”

Publicerad 2021-11-19

GÄLLIVARE. Sprintbanan i Gällivare har skakat om flera åkare och Jonna Sundling kraschade svårt under fredagen.

Moa Hansson, som ramlade i semifinalen, konstaterade redan före start att det skulle bli en utmaning.

– När jag kom hit igår ville jag nästan gråta när jag åkt ett varv, säger hon.

När premiären genomfördes för två år sedan i Gällivare slutade finalen i en enda stor masskrasch.

Även den här öppningsdagen var det flera åkare som trillade.

Underlaget var lurigt på grund av att underkylt regn tidigare i veckan följts av kyla.

Allvarligaste kraschen drabbade Jonna Sundling som tappade fästet på en isfläck och skadade tummen.

Anna Dyvik, som vann hela sprinten, hade upptäckt den där isfläcken före loppet.

– Jag visste om den från början, jag tog den långa ytterkurvan om den, säger Anna Dyvik.

När hon fick höra att Jonna Sundling skadat sig blev hon bekymrad.

– O jäklar. Det var jäkligt tråkigt att höra, säger Anna Dyvik.

”Ville nästan gråta”

Falun Borlänges Moa Hansson, som låg precis efter Jonna Sundling vid kraschen, lyckades precis parera vid fallet.

Däremot trillade framtidslöften Moa Hansson i semifinalen.

– Jag tyckte att jag fick en jättebra position i starten. Låg tvåa bakom Anna (Dyvik). Men på krönet inför den långa utförskörningen ville inte Anna ligga först. Hon släppte förbi Jenny (Solin) och schweiziskan (Laurien van der Graaf), då blev jag fyra. Sen när vi skulle ner började schweiziskan ploga och jag kom i högre fart, ville gå på ytterspår men då var jag tvungen att sladda och for ut jättelångt i lössnön.

Skadade du dig?

– Nej. Det gick bra.

Hur ser du att man kör om viktiga platser till en världscup på en bana med risk för incidenter?

– När jag kom hit igår ville jag nästan gråta när jag åkt ett varv. För jag tyckte det var jättesvåra kurvor, helt ärligt. Då var det lite isigare också. Det finns två sidor att se på det. Det är en sak att vara duktig utför och i kurvor, men jag gillar när det gynnar den som är starkast och mest taktisk och inte den som kan balansera på ett ben när folk trillar och flyger. Det kan alltid hända olyckor men det känns som att det är mycket på den här banan.

Landslagschefen Anders Byström konstaterade efter loppet:

– Det är ju krascher som kan ödelägga mycket.

Har arrangören vidtagit för få åtgärder?

– Det finns inget annat val här. Nu har man gjort om banan och jag tycker att den har blivit bättre. Det är underlaget som är isigt. Det är bara att hoppas att ingen mer skadar sig, säger han.

Thomas Granlund, teknisk delegat från juryn, menar att åtgärderna är tillräckliga:

– Banan i sig är bättre än för två år sedan. Vi var ute efter prologen och tog bort och den där isfläcken som Jonna stöp på ja, det är sånt som händer. Det är en utomhussport och underlaget förändras. I stort har banan fungerat bra, säger han.

På lördag och söndag väntar distanslopp i intervallstart, och därmed sannolikt färre incidenter.