Smärtan i Singapore: ”Ont i hela kroppen”

Uppdaterad 2018-09-25 | Publicerad 2018-09-16

Framför TV:n och på läktaren är Singapores GP ett magiskt spektakel.

För förarna är det årets tuffaste uppgift.

– Under åren har smärtan blivit till en njutning, säger Daniel Ricciardo.

Sedan 2008 har F1 kört i Singapore och där har det hänt saker som aldrig händer annars. I fjol avgjordes kampen om VM-titeln sedan Sebastian Vettel, hans teamkollega Kimi Räikkönen och Max Verstappen varit inblandade i en spektakulär startkollision, 2015 promenerade en man över banan under loppet, förarna har fått styra undan för stora varaner och 2008 lade en förutbestämd kollision grunden till att Renaults chefer tvingades lämna sporten.

Dessutom ska förarna köra ett varv som är lite mer än fem kilometer långt hela 61 gånger, det innehåller fler kurvor än någon annan bana samtidigt som värmen och luftfuktigheten gör tävlingen extra tuff.

– Kör du in i en kantsten eller om underlaget är ojämnt så känns det i hela kroppen. Vi blir mörbultade, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

– Monaco och Singapore är de värsta banorna under säsongen. Efter ett lopp har man väldigt ont i hela kroppen, trots att ­förarstolen är kropps­gjuten.

Vaken till gryningen - sover till två

Singapore GP avgörs under kvällen och det krävs 600 strålkastare samt tio mil kabel bara för att man ska kunna genomföra loppet. Men även om det är ett nattlopp behåller förarna den dygnsrytm de har i Europa. De ska prestera som bäst när klockan är eftermiddag i den tidszon de är vana vid vilket gör att de lägger sig i gryningen och sover till klockan 14.00 lokaltid.

– Det är rätt intressant att man kan ­träffa kollegor i hotellbaren när klockan är fyra ­eller fem på morgonen, säger Ferraris Sebastian Vettel till tyska Sport Bild.

Smärtan är en njutning

Men det är inte bara stadsbanan och tidomställningen som ställer till problem. Även om tävlingen körs under kvällen ligger temperaturen på ungefär 30 grader och luftfuktigheten är runt 70 procent. Det gör cockpit till en bastu och för att skydda förarna badar de i isbad för att hålla ner kroppstemperaturen, men ändå förlorar de mellan två och tre kilo i vikt under ett lopp.

– Jag körde mitt första lopp här 2011 och det var det värsta som jag någonsin hade varit med om. Det var så krävande fysiskt och jag hade underskattat hur tufft det skulle vara. Jag mådde illa och det ville jag aldrig vara med om igen. Jag lovade mig att jag alltid skulle att alltid vara extremt bra förberedd i framtiden, säger Red Bulls Daniel Ricciardo.

– Nu har jag lärt mig att tycka om det och trivs i hettan. Under åren har smärtan på något sätt blivit till en njutning.