Andersson: Varken Hamilton eller Vettel avgör VM

Det är Lewis Hamilton eller Sebastian Vettel som vinner VM.

Men det är Valtteri Bottas eller Kimi Räikkönen som avgör mästerskapet.
2018 är F1 en lagsport.

Det är föraren som står i fokus, men han är aldrig bättre än det team som konstruerar hans bil, uppdaterar den och lägger upp strategin. Det är känt sedan länge.

Men i år är kampen om VM-titeln ett kraftmöte mellan två team och då tillkommer ytterligare en faktor. Hjälpryttaren.

Han som offras av stallet och sätter sitt eget ego åt sidan för att skapa de allra bästa möjligheterna för sin kollega.

Hos Mercedes är det Valtteri Bottas.

Hos Ferrari är det Kimi Räikkönen.

Under årets 14:e VM-deltävling i Italien blev mönstret väldigt tydligt. Det var två Ferraris i första startled, Kimi Räikkönen tog starten från pole position och bakom honom jagade kollegan och VM-tvåan Sebastian Vettel. I den fjärde kurvan attackerade VM-ledaren Lewis Hamilton på Vettels utsida. Det slutade med en lättare kollision som tvingade in Vettel i depå med en skadad bil.
Samtidigt som hans race var förstört fick stallkamraten Räikkönen en ny uppgift - se till att Vettel och Ferrari tappade så få poäng som möjligt i förhållande till Hamilton och hans stall. Hos Mercedes var uppgiften den motsatta.

Blev lätt byte för Hamilton

Efter det att Räikkönen och Hamilton varit i depå hade Bottas ledningen av loppet och hans enda uppgift var att agera bromskloss. Han skulle stoppa Räikkönen från att dra fördel av sina fräscha däck, ge kollegan Hamilton möjligheten att vinna loppet och dryga ut ledningen i de båda mästerskapen. Den taktiken fungerade in i minsta detalj. Ferrariföraren satt i ett skruvstäd mellan de två silverfärgade bilarna och när Bottas gått in i depå var Räikkönen ett lätt byte för Hamilton.

Den regerande mästaren tryckte ner gasen och kunde köra till sig en seger på Monza, mitt i Ferraris hjärta, och utöka sin ledning i VM. Det avstånd som Ferrari ville krympa till sju poäng med sju lopp kvar ökade till 30.
VM är långtifrån avgjort, men jag är övertygad om att just Valtteri Botats och Kimi Räikkönen kommer att spela avgörande roller i år.


Bröt Mercedes mot reglerna när de skickade ut sin depåpersonal för att byta däck, men de fick springa in i garaget igen eftersom Hamilton stannade kvar på banan varv efter varv? Sett till regelboken ja.

Samtidigt finns det inga regler utan undantag. Teamet kallade in Hamilton över radion gång på gång, men han valde att stanna kvar på banan. Hur ska domarna tolka det? Trotsade Hamilton en order eller var det ett hemligt meddelande?

F1 är en gråzon, har alltid varit det och kommer alltid att vara det. Det handlar inte om fusk utan om att nyttja det som inte är förbjudet.
Var radiotrafiken kodad för att lura Ferrari? Det är möjligt.

Testar gränserna

De kan ha varit anledningen till Kimi Räikkönens tidiga depåstopp som ledde till att han inte hade tillräckligt bra däck för att kunna svara på Lewis Hamiltons attack åtta varv från mål - men det är svårt att bevisa.

Mercedes rörde sig i en djupt mörkgrå zon, men det är de inte ensamma om. Säg det F1-team som aldrig har testat var gränsen går?

Det finns inte.

Årets VM är en tuff kamp på många olika nivåer och den kräver allt av teamen i fabriken och på banan. För att vinna krävs det dessutom en lojal hjälpryttare.

2018 är F1 en lagsport.