Leifby: Nu börjar det likna sport-tv i lösvikt

Uppdaterad 2018-08-08 | Publicerad 2018-08-06

Så här lysten på italiensk fotboll har jag inte varit sedan Hasse Holmqvist skrev på för Cesena 1988.
Och nu kommer alla matcher att visas för 79 spänn i månaden.
I Can Strive, I Can Strive!

Så löste det sig till slut, det som alltid löser sig till slut, för fortfarande har väl ingen köpt sporträttigheter för flera hundra miljoner och bara knölat ner allt i en koffert uppe på vinden och låtit allt ligga där, orört, tills avtalet löpt ut.

Den italienska och spanska ligafotbollen kommer att finnas tillgänglig för den svenska publiken när seriespelet drar igång om två veckor och det på den nya streamingtjänsten ”Strive” som rättighetsinnehavaren IMG driver.

Förra säsongen sändes de italienska och spanska ligamatcherna i Viasat och deras kunder hade säkert hoppats på en liknande lösning även den här säsongen men en snabb titt ut över det svenska tv- och streaminglandskapet visade att ett nytt alternativ, en ny aktör, var på gång.

Fanns inte så många alternativ

Viasat har nyligen förlängt sitt Premier League-avtal och det kostade skjortan, Discovery har köpt loss allsvenskan från C More och säkrat OS-rättigheterna för hela Europa fram till 2092, och C More går en halv miljard back varje år, de har precis förlängt SHL-avtalet till rekordpris och sitter nog mest och hoppas på att storaffären med Telia ska gå igenom. 

Det fanns helt enkelt inte så många alternativ.

Multinationella agentbolaget IMG, som har en gedigen historia av att företräda sporträttigheter och producera sportsändningar, har i stället för att sälja rättigheten vidare bestämt sig för att ta hand om den själva.

Och det är ingen liten aktör som nu dyker upp som gubben i lådan på den svenska tv-sport-marknaden.

IMG köpte rättigheterna till Serie A-fotbollen globalt i höstas för 340 miljoner euro, per säsong, och plockade senare på sig sändningsrätten till La Liga för tolv länder i Europa.

Nu tror de sig ha hittat en öppning i marknaden och allt det här kan man förstås känna olika saker kring.

Mindre betalt – mer kunder

Öppningen, som jag skrivit om tidigare och som också Discovery har deklarerat att de tänker testa när de väl tar över fotbollsallsvenskan 2020, är något så revolutionerande som att ta mindre betalt och hoppas på att fler kunder strömmar till.

79 kronor i månaden är en rimlig summa för Cristiano Ronaldo-pimpad italiensk fotboll där dessutom Barcelona, Real, Bilbao, Valencia och Sevilla följer på köpet. 

Det här börjar åtminstone likna sport-tv i lösvikt där man får välja ut sina favoriter, lägga allt på en våg och betala ett vettigt pris för det man personligen har siktat in sig på. 

En lösning Viasat och C More aldrig har kunnat erbjuda under alla dessa år.

Det går inte att köpa enbart Premier League hos Viasat utan det ska alltid betalas för någonting annat också, i år är det Ligue 1 och lite racerbilar, och som vi har suktat efter Jupiler League! 

C More har aldrig orkat separera hockeyn från fotbollen, eller SHL från hockeyallsvenskan, vilket i sin tur har lett till skeva tv-avtal och att hela hockey-Sverige nu delas i två läger ekonomiskt och ideologiskt.

Med ”Strive” skapar IMG konkurrens, de sätter press på sina konkurrenter och frågan är om stråtrövare som Viasat och C More vågar ligga kvar med sina stenålderslösningar och ockerpriser?

Bara en tidsfråga

Något som ytterligare kan luckra upp de mossiga prissättningarna och betalningslösningarna är FANG-intåget på sporträttighetsmarknaden, alla förståsigpåare menar ju att det bara är en tidsfråga innan Facebook, Amazon, Netflix och/eller Google köper en tv-rättighet i Sverige.

Det som i dagsläget talar mot en skarpare konkurrenssituation är att Serie A- och La Liga-rättigheterna historiskt sett har varit svåra att tjäna pengar på här på den lilla och ganska snäva svenska tv-marknaden.

Vi är inte så många, alla ser inte fotboll, och när anglofilerna har försvunnit finns det inte så många kvar, och då kan ni själva räkna ut hur många som bänkar sig för att se Cagliari.

TV4 försökte senast när de paketerade allt i ”Club Calcio” men programmet lades senare ner.

Vissa av de ljumma kvällsmatcherna lockade färre tittare än vad Hallaryds IF har på sina grusträningar på onsdagskvällarna i mitten på mars. 

Bara för att IMG nu erbjuder en ”billig” produkt innebär det inte omedelbar succé, men satsningen känns åtminstone rätt i tiden.

Det är snart ingen skillnad på ”teve” och ”streaming”, allt kommer via samma låda i väggen, visas på samma skärm.

Serie A – ett svenskt kulturarv

Serie A har förstärkt med världens bäste spelare, och Sveriges bäste fotbollsmålvakt, och trots att Cristiano Ronaldos nya klubb Juventus har sju raka ligatitlar är det ändå Serie A som kittlar mest just nu.

Den italienska ligafotbollen – med allt från Milan, Fiorentina, Bologna, Gre-No-li och Glenn Strömberg till Ennio Tardini, Kennet och Klas, ”Don Tommaso” och ”Uno, Kryss, Due” – är ett svenskt fotbollskulturarv som sträcker sig längre tillbaka än ”Tipsextra” (startade 1969), Pride Park och Janne Jingryd.

Men för att verkligen locka många tittare, och då också skaka om de stora elefanterna på tv-marknaden, tror jag att det krävs någonting mer än bara ett lågt pris.

Tänk om vi kunde få se en seriös uppstickare som vågar testa någonting nytt och som tar den italienska och spanska fotbollen på samma allvar som de (vi) som följer den.

Tänk om vi kunde få slippa det sataniskt enformiga studioidisslandet i niotimmarsintervaller och i stället utmanas av någonting lärorikt, intressant och underhållande.

Tänk om – TÄNK OM – någon skulle satsa på något så gammalmodigt som seriös journalistik!?

Ett par nya kommentatorer hade inte skadat heller, några nya förmågor som inte kört fast i samma gamla hjulspår och som på sikt kan bli en riktigt stor sportröst.

En ny Bengt Strive? 

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln