Här släpper Sportbladet 4 373 bollar över Sergels torg

Uppdaterad 2018-06-15 | Publicerad 2018-06-14

Sveriges herrar är med i fotbolls-VM för första gången på 4 373 dagar.

Det firar Sportbladet – genom att dundra ut 4 373 rosa fotbollar över Sergels torg.

– Vilken häftig syn det var att se Sergels torg bli ett rosa bollhav och så härligt att se alla glada människor. Det här var startskottet på en månads VM-fest och vår grymma bevakning, säger Sportbladets chef Pontus Carlgren.

I dag börjar fotbolls-VM med öppningsmatchen Ryssland–Saudiarabien.

Det har gått 4 373 dagar sedan Sverige senast spelade en VM-match (åttondelsfinalen mot Tyskland 24 juni 2006, förlust med 0–2).

Nu är Sverige äntligen med igen.

Det vill Sportbladet fira.

På torsdagsmorgonen bjöd redaktionen på en överraskning genom att dundra ut 4 373 rosa fotbollar på Sergels torg.

”Härligt galen idé”

– Hoppas de kommer till användning och glädje. Jag hoppas också att många kommer att se filmen på "Bollsläppet" på Sergels torg och bli glada av den. En härligt galen idé som blev verklighet, låt oss hoppas på en galet härlig svensk VM-sommar också, säger Sportbladets chef Pontus Carlgren.

Bollarna gick åt i rask takt när de släpptes klockan 05 på torsdagen.

Allt från resenärer och städare till poliser och byggarbetare stannade till för att plocka med sig de exklusiva ”läderkulorna”, som tog slut på tre timmar.

– Det har varit en jämn ström med folk. Många stannar till och fotar och filmar, och många är förvånade. Och glada. De säger ”vilken start på morgonen” och ”nu börjat det”, säger Filip Gustafsson, en av dem som var på plats och delade ut.

På måndag ställs Sverige mot Sydkorea i VM-premiären, 14.00.

– Fotbolls-VM är en av 2018 års absoluta höjdpunkter och att vi äntligen har ett svenskt landslag med i detta mästerskap gör att det här är som upplagt för en helt fantastisk sommar. Vi har längtat och det är vi övertygade om att våra läsare också har gjort. Nu vill vi skapa en egen invigning, för dem, våra läsare och alla svenska fans, säger Viktoria Gelin, marknadschef på Aftonbladet.


LÄS MER: Stor guide till VM – lag för lag
LÄS MER: Alla artiklar om fotbolls-VM
LÄS MER: VM i tv – så sänds matcherna
LÄS MER: Alla trupper – spelare för spelare
LÄS MER: Resultat i fotbolls-VM – live och tabeller