”Zlatans sätt är ett dopat sätt”

Uppdaterad 2019-11-28 | Publicerad 2019-11-26

Zlatan Ibrahimovics flirt med Hammarby har fått stor uppmärksamhet.

En hint om hans fotbollsframtid eller en reklamkupp?

– Det är lite märkligt att han får den uppmärksamheten och att medierna behandlar honom så vördnadsfullt, säger pr-experten Fredrik Pallin.

Följ ämnen

I inlägget, som Zlatan Ibrahimovic publicerade i sociala medier under tisdagsmorgonen, syns fotbollsallsvenska Hammarbys tröja med 38-åringens efternamn på ryggen.

Så, är Ibrahimovic – i hela sin karriär förknippad med staden Malmö och Malmö FF – klar för Hammarby? Det återstår att se.

Inlägget följer nämligen ett mönster från tidigare reklamkupper som Zlatan Ibrahimovic har stått för. Så sent som för en månad sedan lät det så här:

– Hej, Spanien. Gissa vad? Jag kommer tillbaka, sade han i en video på Instagram.

Var ute och flirtade

Sanningen var att det inte handlade om en återkomst till Barcelona, eller ens något fotbollsrelaterat. Bakgrunden var i stället att Ibrahimovics spelbolag skulle lanseras i landet.

2017 lade hans klädmärke upp texten "Welcome back to Milano" över en bild på Ibrahimovic.

Och inför VM 2018 var han ute och flirtade med en återkomst i svenska landslaget flera gånger – men så blev det inte.

Zlatan Ibrahimovic. Arkivbild.

Sant är däremot att Henrik Kindlund och Jesper Jansson, Hammarbys vd respektive sportchef, var i Los Angeles under måndagen.

– Det stämmer att de är där för närvarande. Vi och Los Angeles Galaxy har gemensamma ägare och de är inbjudna för att diskutera olika framtidsfrågor, säger klubbens presskontakt Love Gustafsson till Aftonbladet.

Samtidigt tror inte Hammarbys tränare Stefan Billborn att det blir någon Zlatan-värvning.

– Jag har inte hört någon antydan till det, jag antar att det är någon skämtgrej eftersom de är där. Jag skulle bli mycket förvånad om Zlatan är aktuell för oss, det tror jag inte, säger han till Dagens Nyheter.

Zlatan Ibrahimovics kontrakt med Los Angeles Galaxy, där han har spelat de två senaste åren, går ut efter nyår.

"Har en särställning"

Fredrik Pallin, rådgivare inom pr och sociala medier, säger att Ibrahimovic har byggt upp en status där han står över alla andra stjärnor.

– Man kan tycka att det är lite märkligt att han får den uppmärksamheten och att medierna behandlar honom så vördnadsfullt, trots att han nu ändå har en lång historia kring kommersiella samarbeten, säger Pallin.

Fredrik Pallin.

– Han har en särställning, det är nog bara Zlatan som lyckas behålla den kommersiella statusen kopplat till medierna.

TT: Är det så här man numera gör när det gäller pr och reklam i sociala medier?

– Det är ett tecken i tiden. Men Zlatans sätt är väl ett dopat sätt – det är få som lyckas skapa den profilen. Han har lyckats skapa en egen kanal att nå sina målgrupper och jobbar långsiktigt och målinriktat med att bygga den här direktkanalen som han gjort via sociala medier, säger Pallin.

PODD Zlatans imperium - vad vill han med sina investeringar?

I dagens Aftonbladet Daily pratar vi om Zlatans investering i Hammarby och hans roll på börsmarknaden.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Allsvenska sillybrevet med Daniel Kristoffersson

Missa inga heta fotbollsnyheter – I detta nyhetsbrev ger Sportbladets Daniel Kristoffersson dig veckans hetaste nyheter, rykten och intervjuer från Allsvenskan.