De två titantjurarna dundrar samman

Publicerad 2019-03-02

Vad strävar en modern fotbollsspelare mot när han redan blivit världsmästare?

Sergio Ramos såg till att vinna ett VM-guld till (inte i fotboll).

Gerard Piqué byggde ett imperium.

I kväll dundrar spansk fotbolls två titantjurar in i varandra igen. I bakfickan har de miljardinvesteringar, konst, mode och ett helt stall fullt av fullblod.

Det kunde inte bli värre.

Den 1 oktober 2017 gick katalanerna man ur huse för att rösta om självständighet. Nittio procent av dem röstade ja, presidenten Carles Puigdemont förklarade att Katalonien äntligen förtjänat sin autonomi, men han var liksom inte den enda rösten som hördes. I Madrid underkände både kung och premiärminister valresultatets relevans, och samtidigt skulle Kataloniens främsta representant kliva ut och spela fotboll för ett land som hans folk just förklarat sig fria ifrån.

Gerard Piqué skulle spela VM-kval för Spanien. Han visslades ut i samma sekund som han kom in på träningsplanen.

Madrid-tidningarna rapporterade att han övervägde att lämna landslaget på stående fot, konfliktlinjen gick inte bara mellan Katalonien och Spanien – den drogs som alltid mellan två spelare:

Mittbacken Sergio Ramos på ena sidan, mittbacken Piqué på den andra.

De har möts 32 gånger, de har spelat med varandra 78 gånger, båda startade i den där matchen mot Albanien.

– Grejen om Sergio Ramos och mig är en lögn. Vi trivs fenomenalt bra ihop, och jag har sagt det 20 000 gånger. Dessutom ska vi bli affärspartner i ett affärssamarbete som jag föreslagit för honom, förklarade Piqué.

Han har slutat i landslaget sedan dess, men det var en perfekt beskrivning av ett par som definierat hela 2010-talets spanska fotboll.

En madridista, en culé. Ett gräl som aldrig tar slut. Två krigande kompisar, med miljarder kronor i sina fickor.

I kväll möts de för tjugonde gången i en ligamatch. Sergio Ramos och Gerard Piqué tar med sig varsitt affärsimperium in på Santiago Bernabéu.

För inte särskilt längesedan stod en pensionerad fotbollsspelare med ganska begränsade vägar in i framtiden. De kunde väl starta en bar eller två, kanske landa ett hyfsat välbetalt tv-jobb.

Det ser inte ut så längre. Det gör det definitivt inte på den nivå där Sergio Ramos och Gerard Piqué spelar sin fotboll.

Ganska omgående sipprade detaljerna kring deras affärssamarbete ut i deras klubblojala tidningar. Under arbetsnamnet ”Power to the Players” planerade de att lansera en europeisk motsvarighet till amerikanska Player’s Tribune, en sajt där spelare genom ett pseudojournalistiskt filter berättar personliga historier ”inifrån” karriären.

Att just Piqué och Ramos låg bakom var ungefär lika logiskt som överraskande. De hade ju både resurserna och förmågan att vara en brygga mellan de olika lägren i världens största fotbollsklubbar. Ett halvår senare avslöjade Piqué till och med att ett gäng landslagsspelare i Real Madrid och Barça hade en gemensam chat-grupp på WhatsApp, där de retades med varandra.

– Om man bara läser vad media påstår så skulle man tro att vi hatar varandra. Men sanningen är att vi trivs väldigt bra ihop, vi skickar meddelanden om taktik, fotbollsfilosofi och vilka böcker vi läser.

Verkligen?

– Nä, jag skämtar så klart. Allt vi gör i den där gruppen är att snacka skit med varandra om Barça och Real Madrid.

Det är väl där de förenas, på något sätt. 

De återkommande konflikterna mellan Ramos och Piqué har följt ett givet mönster. De är överklass-katalanen Piqué som provocerar, med fem utspärrade fingrar (en ”mannat”) efter en 5–0-vinst i ett clásico, eller med en retsam tweet efter en Real Madrid-motgång. Det är den andalusiska arbetarklasskilölen Ramos som kontrar med en förebrående kommentar eller tolv mordiska dobbar mot Leo Messis benskydd.

Skrapar man undan skiljelinjerna hittar man två moderna, drivna och visionära affärsmän. Om deras bråk säger mycket om det moderna Spanien så säger deras affärer mer om den moderna fotbollsvärlden.

Den 11 juli 2010 satt jag på Soccer City-arenan i Johannesburg och såg Spanien bli världsmästare i fotboll för första gången. Sergio Ramos spelade högerback i det där laget, Gerard Piqué mittback.

Åtta år senare blev Ramos världsmästare igen.

För ett år sedan hölls den gigantiska mässan för andalusier, renrasiga spanska hästar, i Sevilla. Mässan är enorm, världens största tematiska mässa, med en kvarts miljon besökare. En av höjdpunkterna är tävlingsmomentet där man bedömer hästarnas form och korar en världsmästare.

Sergio Ramos satt i vip-logen och firade. Hans häst Yucatán vann.

När Ramos var liten brukade hans pappa byta cigaretter mot att hans son fick rida på hästar. Trettio år senare äger han världens finaste häst och en egen ranch (SR4, initialer och tröjnummer, efter Cristiano Ronaldo-förebild) som mäter 440 000 kvadratmeter, med 70 djur. Bara Yucatán värderas till tio miljoner kronor.

– Jag har älskat hästar så länge som jag kan minnas. Genom fotbollen har jag kunnat förvandla en hobby till något mer, har han sagt.

Stallet är en del av ett växande affärsimperium. Nyligen meddelade Amazon att de kommer att producera en fyra timmar lång dokumentärserie om Sergio Ramos liv. Serien kommer att visa hela delar av lagkaptenens liv, även de som inte handlar om det fotbollsjobbet som ger honom 110 miljoner om året. Hans finansportfölj värderas redan till omkring en miljard kronor, efter en karriär där han investerat tungt i fastighetsbranschen. Nyligen investerade han och hans far 600 miljoner i ett enormt byggprojekt i södra Madrid, där de tänker bygga mer än tjugotusen lägenheter. Kommunen gav klartecken för projektet i januari, allt beräknas vara klart om femton år.

Under tiden spelar Sergio Ramos fotboll. Och investerar.

Ramos har utsetts till den bäst klädde fotbollsspelaren i Spanien, hans estetiska intresse är genuint. På invigningen av den första stora Banksy-utställningen i Madrid var Ramos och hans fästmö, tv-journalisten Pilar Rubio, där – och det var ingen överraskning.

De 30 miljoner som följer Sergio Ramos instagram-konto har kunnat se hans besök hos mängder av moderna konstnärer. Grafittikonstnären Belin, Sevilla-målaren Manuel León Moreno, den amerikanske minimalisten Peter Halley, den italienske symbolisten Francesco Clemente… alla har fått besök av världsmästarbacken.

– Han köpte nästan alla mina målningar…, flinade Léon Moreno.

I en tv-intervju berättade Ramos själv om sitt intresse:

– Det finns inget bättre att investera i än konst och kultur.

Så kanske det är. Den som gör en google-sökning på hans namn och ordet konst kommer ändå att först se rubriker om att han är ”en mästare på de mörka konsterna”, på ”konsten att vara ett totalt rövhål” eller, möjligen, på ”försvarsspelets konst”.

Det är ju den Sergio Ramos vi vant oss att se.

Vad Gerard Piqué gjorde medan Sergio Ramos såg sin världsmästarhäst samla medaljer i Sevilla?

Han tittade på tennis.

Karolina Pliskova och Victoria Azarenka möttes i Wimbledon, Piqué hängde med prinsesshustrun Kate Middletons föräldrar, och han gjorde det förstås inte bara för att slå ihjäl ett par timmar.

Det handlade om affärer.

Piqués profil är skarpare i kanterna än Ramos, hans väg har alltid varit utstakad. Han växte upp i Barcelonas nomenklatura, med en morfar (Amador Bernabéu) som var vicepresident i Barça och som drev en mängd framgångsrika storföretag. Mamma? Toppläkare med inriktning på neurlogiska skador. Pappa? Framgångsrik affärsman och intellektuell.  

Att Piqués investbolag Kosmos låg bakom den kontroversiella omstöpningen av Davis Cup, ett avtal värderat till 27 miljarder, var ingen sensation. 

– Tillsammans kan vi ta Davis Cup till en ny dimension genom att hålla en tävling som samlar de bästa länderna och spelarna, sa han.

Piqué har tagit sommarkurser på Harvard (det ledde till att han startade ett nytt företag med två kurskamrater), han har universitetsutbildad sig inom sport-, nöjes- och medieindustrin, han är – ju – gift med den globala superstjärnan Shakira, och kallas för ”el press”, ”presidenten” i Barcelonas omklädningsrum. 

Han sägs ha ett IQ på 140, och med kaptensbindeln om armen har han byggt upp ett enormt affärsimperium.

– I Spanien säger folk åt oss att hålla käft och spela fotboll. Men sorry, jag kommer aldrig att göra det. Det är inte allt jag kan. Det finns mer djup hos fotbollsspelare än de flesta inser, och jag tror att det är viktigt att vi uttrycker oss, att vi säger vad vi tycker. Fotbollsspelare är människor, det är något som kommer bort i dagens medievärld, har han förklarat.

Människor – och affärsmän. Piqué har investerat tungt i fastigheter, i företaget Natrus som gör hamburgare, i en restaurang i Barcelona, i solglasögon och energidryck. När ex-stjärnan Ronaldo klivit in i affärsvärlden – han har bland annat köpt Real Valladolid – var det till Gerard Piqué han vände sig.

– Jag pratar affärer med honom, men vi behöver träffas för att diskutera mer, sa brasilianaren.

Dagens superstjärnor är business i egen rätt, de största gör lika stora vinster genom sina löner som ett medelstort företag. En spelare som Gerard Piqué rör sig inte bara i en värld av miljardärer – han leder den. Nyligen startade han en investeringsfond tillsammans med ungdomsvännerna Leo Messi och Cesc Fàbregas.

Häromåret la Barças kapten ut en bild på sitt twitter-konto, med en vänlig hälsning:

”Kul att träffas igen, Priscilla och Mark. Hoppas ni hade det bra i Barcelona!”. Mark? Zuckerberg, Facebook-grundare och god vän med familjen Shakira-Piqué. Barcelonas lagkapten har inga problem med stängda dörrar i sitt liv utanför sidlinjen. När Antoine Griezmann ville producera en film för att avslöja att han skrivit nytt kontrakt med Atlético Madrid var det till Piqués företag han vände sig. När FC Barcelona bildade ett e-sport-lag var det Piqué som höll i trådarna.

– Vi kommer att följa klubben på ett nytt äventyr i den digitala världen så att supportrarna kan känna samma sak som i andra sporter, meddelade han (jo, han har investerat tungt i dataspelsbranschen också).

I veckan krossade Barcelona Real Madrid (3–0) i en cupmatch på Bernabéu. Efteråt föreslog Gerard Piqué att ”spansk media borde fokusera mindre på att diskutera VAR, och mer på att prata om politiska fångar”. Han syftade på de katalanska röster som spärrats in efter folkomröstningen 2017. Eller, egentligen var han väl bara sig själv.

Det var inte diplomati. Och i kväll dundrar världens två bästa fotbollsklubbar in i varandra i en ligamatch igen.

Sergio Ramos kommer att rusa fram som ett andalusiskt fullblod, Gerard Piqué kommer att dra på sig Barça-tröjan med reklam för det japanska elektronikföretaget Rakuten över bröstet.

Hur det kommer sig? När avtalet skrevs på avslöjade klubbpresidenten Josep Maria Bartomeu bakgrunden.

– Allt började med en middag i Hiroshi Mikitanis hus i San Francisco. Det var Gerard Piqué som ordnat den.

Alla matcher i Serie A och La Liga sänds på strivesport.com (79 kr/månaden)

Allsvenska sillybrevet med Daniel Kristoffersson

Missa inga heta fotbollsnyheter – I detta nyhetsbrev ger Sportbladets Daniel Kristoffersson dig veckans hetaste nyheter, rykten och intervjuer från Allsvenskan.