Laul: Låt arenorna bli en frizon från spelreklam

Spelbolaget Unibet gödslar miljarder över svensk fotboll för att få tapetsera arenorna med grön reklam.

Det får inte ske.

I stället är det hög tid att porta spelbolagen från fotbollsarenorna en gång för alla.

Från och med 2020 byter allsvenskan och superettan huvudsponsor, från Svenska spel till Unibet.

Anledningen är pengar.

I en allt mer desperat jakt på att öka klubbarnas intäkter – pengar som sedan hamnar i spelares och agenters fickor – har intresseorganisationen Svensk elitfotboll, Sef, skrivit ett tolv år långt avtal med Unibet (sex plus sex år). Det är värt 150 miljoner om året, alltså maximalt nästan två miljarder kronor.

Ingen välgörenhet

Man behöver inte veta mycket om vare sig fotboll eller spelbranschen för att förstå att detta inte handlar om välgörenhet från Unibets sida. Det är heller ingen vågad gissning att Unibet vill synas mer än vad Svenska spel har gjort, eftersom de betalar 50 procent mer om året. De vill ha så mycket som möjligt tillbaka – och vem kan klandra dem för det?

Har man tagit fan i båten får man ro honom i land, men frågan är om Sef är medvetna vad de gett sig in på? När jag hade generalsekreteraren Mats Enquist på besök i podden i våras tog jag upp saken med honom:

Intervjuade Enquist i våras

Många människor – och även en del allsvenska spelare – har vittnat om spelmissbruk. Hur känner du att ingå det här avtalet med Unibet utifrån deras perspektiv?

– Fotbollen startade Svenska spel en gång i världen och ska du fråga någon så är det bra att fråga oss för vi har haft en spelaktör som partner sedan 1934. Vi vet var avigsidorna finns, vi jobbar aktivt med det och vi ställer krav på våra partners att de också ska finnas med i det arbetet.

Svenska spel ersätts nu av Unibet i allsvenskan och superettan.

Unibets marknadsföring är aggressivare än Svenska Spels, men det låter som du tror att ni kan kontrollera dem?
– Just med Unibet har jag inte uppfattningen att det skulle vara så.

Om Uppdrag Granskning knackar på Bosse Anderssons dörr och påstår att 'Unibet tar inte samma ansvar för spelberoende som Svenska Spel, varför samarbetar ni med dem?', vad råder du Bosse att svara?
– (skratt) Jag ska inte råda Bosse till någonting, för han har inte insyn i vad vi kommer göra med Unibet. Så långt har vi inte kommit ännu. Men jag skulle säga att 'Ring Mats Enquist' vore ett bra svar. Då kan jag svara precis som jag svarar dig att det ligger pengar i avtalet för att motverka spelmissbruk.

Borde oroa – inte roa

Frågorna roade uppenbarligen Enquist då, men frågan är hur oroad han blev när han slog på text tv i dag? På sidan 321 fanns nyheten att regeringen överväger att förbjuda spelreklam på idrottsarenor. Socialförsäkringsministern Ardalan Shekarabi (s) hänvisar till Storbritannien och Italien som har totalförbud mot all spelreklam.

En utredning pågår som ska vara klar oktober 2020 och som ministern uttryckte det när jag pratade med honom precis:

– Vi ser nu att spelreklamen minskar och att budskapen förändras, de är mindre aggressiva idag. Men vi är ännu inte nöjda.

Fyra procent av den svenska befolkningen har problem med sitt spelande och idag vet ingen hur vi kommer påverkas i framtiden av den stora mängd reklam vi just nu översköljs med. Fotbollen har samtidigt problem med matchfixning, bara under 2019 har det spelats 19 matcher som Svenska Fotbollförbundet misstänker varit fixade på ett eller annat sätt. Totalt har man utrett uppemot 50 misstänkta matcher sedan problemet blev allmänt känt för snart tio år sedan.

Matchfixning ett jätteproblem

I veckan föll hovrättsdomen mot Dickson Etuhu och en 37-årig kompanjon för att de 2017 erbjudit dåvarande AIK-målvakten Kenny Stamatopoulos en muta inför matchen mot IFK Göteborg. Det är fjärde matchfixningsrättegången hittills, och den tredje med en fällande hovrättsdom.

Problemet är i högsta grad en del av fotbollens dagliga verklighet. Många spelare har genom åren vittnat om spelmissbruk. På läktarna sitter ännu fler drabbade. Mot denna bakgrund vore det både hänsynslöst och ansvarslöst att släppa in Unibet i svensk fotboll med full kraft.

Då är minister Shekarabis internationella exempel mer rimliga att skriva under på: låt fotbollsarenorna bli en frizon från all spelreklam i framtiden.

Håller du med Robert Laul? Skriv din åsikt här.

  • 15 nov 2019

    Allt kan köpas för pengar. Organisationer, föreningar, tidningar och individer. Det kommer alltid finnas en bevekelsegrund att låta sig köpas för pengar, eller hur Laul? Än värre är det som händer kring själva spelandet som lockar till sig kriminella med fixade matcher och pengatvätt som följd. Här måste klubbarna vara vakna att hålla rent ända in i styrelserummen.

    Tommy Lekedal

    Håller helt med! Väl rutet, Tommy!

    Robert Laul
  • 15 nov 2019

    Men kanske ni jornalister även borde skriva en artikel om att tidningar vräker ut spelreklam på ungdomar som vill läsa om sina favoritfotbollspelare. Det borde vara lika intressant artikel som att man ser reklam för spelbolag när man är på en fotbollsarena.

    Stefan

    Absolut, det kan man skriva om och mejla gärna de som bestämmer på tidingen. Men varför kan man inte diskutera Unibets inträde på allsvenska arenror? Varför är det viktiga att flytta debatten till något annat? Om några månader har vi en helt ny situation i svensk fotboll, där fotbollsarenor riskerar att bli tapetserade med grön Unibet-reklam – ska vi strunta i det bara för att Aftonbladet har spelreklam? Det är obegripligt resonemang, enligt mig.

    Robert Laul
  • 15 nov 2019

    Robert hur kan du kritisera spelreklam när din egna tidning finansieras av den samma? Jag tror spelmissbukare exponeras oftare av dags/kvällstidningar än fotbollsarenor.

    Henrik Eriksson

    Hej!

    Tack för frågan. På Aftonbladet görs ju reklam för bilar, för alkoholdrycker, för godis och för allt mellan himmel och jord men även för spelbolag. Om vi journalister skulle vara styrda av våra annonser hade vi ju inte kunnat kritisera någonting, eller skriva om miljöproblem eller missbruksfrågor och knappt något annat heller – för att det på något sätt riskerar att krocka med vilka annonser annonsavdelningen tar in.

    1. Det är väl bättre att vi journalister står fria från reklamen och faktiskt kan kritisera spelbolagen? Eller är det bättre om vi är tysta?

    2. Vilka annonser Aftonbladet publicerar är inte något en reporter/krönikör på golvet har något att säga till om – frågan måste ställas till Aftonbladets chefredaktör som har betalt för att svara på just sådana frågor. Jag bestämmer ingenting.

    3. Det måste väl gå att hålla två saker i huvudet samtidigt här? Nog fan är det viktigare att man kan gå för att se sitt fotbollslag utan att behöva bombarderas av spelreklam, än att en kommersiell tidning är en frizon. Det kan åtminstone aldrig vara ett problem att jag ifrågasätter fotbollens sänggående med Unibet.

    Robert Laul
  • 15 nov 2019

    Jag förstår att det finns mycket pengar att tjäna här. Men tyvärr slår det mot de som inte har så mycket - och har mycket att förlora.Spelbolagen har fått alldeles för mycket spelutrymme. Dags att strama åt.

    Elisabeth
  • 15 nov 2019

    Svenska staten verkar inte göra mycket från sin sida heller. Snarare verkar dom ha skapat en gråmarknad med aktörer utan licens. Denna artikeln tar upp temat -> https://calvinayre.com/2019/11/11/business/who-really-gets-the-jackpot-under-the-new-swedish-gambling-act/

    Bruno Berlafa

Allsvenska sillybrevet med Daniel Kristoffersson

Missa inga heta fotbollsnyheter – I detta nyhetsbrev ger Sportbladets Daniel Kristoffersson dig veckans hetaste nyheter, rykten och intervjuer från Allsvenskan.