Ica: Är kunderna som bestämmer

Uppdaterad 2018-07-27 | Publicerad 2014-01-29

Svaret på fotbollsbasens utspel

Svensk fotbolls makthavare vill inte ha med fansens röst när allsvenskans framtid ska utredas.

”Det är inte Icas kunder som bestämmer vad Ica beslutar att ha i sortimentet”, säger Svensk Elitfotbolls ordförande.

Men stämmer det verkligen?

Följ ämnen

Svenska fotbollförbundet (SvFF) och klubbarnas intresseförening Svensk Elitfotboll (SEF) har startat en ny arbetsgrupp som bland annat ska utreda hur många lag som ska spela i fotbollsallsvenskan och om säsongen ska skiftas till att spela höst-vår. Planer som fick supportrarna att reagera.

Flera olika kundundersökningar

Deras intresseförening Svenska fotbollssupporterunionen (med 25 000-30 000 medlemmar) kontaktade genast både ordföranden för SvFF Karl-Erik Nilsson och SEF Lars-Christer Olsson för att få in fansens röst i utredningsarbetet. Men intresset för ha med supportrarna var svalt.

– Det är inte Icas kunder som bestämmer vad Ica beslutar att ha i sortimentet, men de kan påverka genom vad de handlar. Det är lite samma relation här, säger Lars-Christer Olsson.

Men stämmer det verkligen? Vi ringde upp Ica för att höra hur mycket deras kunder får vara med och bestämma.

– Ytterst är det ju våra butiker som drivs av fria handlare och varje handlare bestämmer vad som ska vara på hyllan i butiken. Men sedan grundar de ju sina beslut på vad kunder handlar, vad de efterfrågar i butiken och vad de svarar i olika kundundersökningar. Vi har bland annat Icas kundpanel och NKI, nöjd kund index. Det är många olika faktorer som vägs samman, säger Icas pressekreterare Sara Hjelm.

Kunderna ger insikter och vägledning

Ica genomför alltså regelbundna kundundersökningar genom olika metoder. I Icas kundpanel sitter cirka 2300 kunder som fortlöpande får svara på frågor för att ge företaget ”insikter i konsumentbeteende och få vägledning i beslut om produktutveckling, affärsmässiga och etiska ställningstaganden, samt bidra till allmänt tillgänglig kunskap om ICAs kunder i Sverige”, skriver företaget på sin hemsida.

I hur stor utsträckningar frågar ni era kunder vad de vill ha?

– Det är svårt att ange ett mått men det bästa facit är vad man säljer. Om produkten på hyllorna inte är vad kunderna vill ha så köper de dem inte. Men sedan tillkommer också vad som efterfrågas av kunderna i butiken och vad de svarar i olika typer av undersökningar. Det är handlarna som möter kunderna varje dag som för en dialog med dem och får direkt insikt i kundernas behov, säger Sara Hjelm.

Stämmer det Lars-Christer Olsson säger?

– Jag kan inte recensera vad han säger ordagrant men ytterst är det Ica-handlaren som bestämmer vad han vill köpa in till sin butik. Men han fattar beslutet mot bakgrund av vad hans kunder efterfrågar.

Följ ämnen i artikeln