Landslagsstjärnan om unika satsningen: Blir en världsgrej

Publicerad 2019-05-29

BÅSTAD. De är fyra av landslagets största stjärnor.

Men så här har fansen aldrig sett dem tidigare.

Kosovare Asllani, Caroline Seger, Hedvig Lindahl och Nilla Fischer har blivit avbildade och skulpturerna ska på turné.

– Detta kommer att bli en världsgrej, siar Kosovare Asllani.

Kosovare Asllani sitter på en stol på hotellet i Båstad där landslaget VM-laddar. I handen har hon en mobil med en bild. Hon lägger huvudet på sned och ser rätt nöjd ut. På mobilens skärm syns en avbild på henne själv, gjord i cement.

– Bilderna ska representera så som vi är som spelare och jag är teknisk och vill framhäva det i min avbildning. Det är mer av en teknikpose, medan Seger och Nilla är lite mer av power. Jag representerar mer en lirare. Jag tycker att den är cool, jag är väldigt stolt över den, säger hon.

"Football Forevher" är en kampanj med Svenska fotbollförbundet och Coca-Cola som avsändare. Satsningen kommer att presenteras i dag och fler medier än Sportbladet har tagit del av pressmaterialet. Intervjun med Kosovare Asllani sker dock i enrum utan krav på frågeställningarna.

Betongskulpturerna, som är flyttbara, kommer att åka på turné. De kommer att stå utanför Gamla Ullevi i Göteborg i samband med landskampen mot Sydkorea på fredag, de kommer att finnas utanför Friends Arena i Solna när herrlandslaget EM-kvalar den 7 juni, för att sedan under VM landa i de orter som spelarna har koppling till.

– Att den syns på en herrfotbollsmatch är viktigt så den inte bara syns hemma i våra kommuner. Det känns som en självklarhet att den ska vara där också.  Vi synliggör, vi syns och folk vill ta selfies med oss.

Hur viktigt är det för er att det svenska herrlandslagets spelare stöttar den satsningen?

– De får göra som de vill. Det är lite så vi tänker. Vi har tagit det till nästa nivå.  Det finns många herrlandslag ute i världen som stöttar sina damlag. Sen om det svenska gör det lägger jag mindre tid på. Jag tror att de stöttar oss, men de får göra som de vill...

Här kommer (en ny) Pippi Långstrump

För Kosovare Asllanis del kommer hennes skulptur i sommar att hamna i barndomsorten Vimmerby.

– Den kommer att stå vid Asllani Court. Min kommun är stolt över mig för att jag har skapat den courten. Och jag känner en otrolig stolthet över att få ha den statyn också. Den är nära Astrid Lindgrens värld och det är några miljoner som åker dit varje år, så den kommer att synas och det känns bra, säger hon.

Kosovare Asllani har under sin karriär inspirerats av Astrid Lindgrens litterära figur Pippi Långstrump och hoppas nu att hon själv kan inspirera fler i och med sin cementdocka.

– Jag känner mig självklart som Pippi Långstrump. Eftersom jag är förespråkare för henne hoppas jag att det finns fler "små-Pippis" där ute som inspireras av den här kampanjen...

Syftet med själva satsningen är att synliggöra svenska damlandslagets profiler. Målsättningen är att påverka attityder och intresset för damfotboll.

Du är en av de spelarna som redan är väldigt synlig. Behöver du synas mer..?

– Det är klart att vi måste ta det till nästa nivå i samhället och ändra attityder. Det här är så mycket större än fotboll. Det här är en samhällsfråga överlag. Om det inte händer mig, vem ska det hända då? Och när. Det känns som att den tiden är här. Det känns som att vi kliver in i en nya era.

– Det här världsmästerskapet kommer att bli det största någonsin, fler tjejer börja spela fotboll. Det finns bara en väg och den är framåt. I våra mindset är att det bara blir mer och mer intresse och bättre och bättre fotboll. Vi kommer alltid kämpa för ett jämställt Sverige. Vi har varit rösterna och ansiktena utåt och vi pratar för nästa generation.

Tufft tid som ung förebild

Kosovare Asllani är själv en stor förebild för unga kvinnor med invandrarbakgrund.

– Jag vet att många får spela fotboll bara för jag får spela. Det låter helt sjukt, men det är så kulturen ser ut. De säger att de inte fått spela, men när deras mamma eller pappa ser att jag med liknande bakgrund får spela och nått hit får de försöka göra samma sak. Det är det som värmer mest, säger hon.

Hon är stolt över sitt arv, men säger att det inte alltid varit lätt.

– Jag har båda mina föräldrar från Kosovo och är född och uppvuxen i Sverige. Men det har alltid känts att man inte behandlas som hundra procent svensk. Det kan vara för namnet, för att man kanske inte ser ut som de andra. Det var jobbigare när jag var yngre. Nu när jag är äldre har jag vänt på det och ser att jag är en så stor förebild för kvinnor med utländsk bakgrund. Det har inte alltid funnits där, jag är den första i damlandslaget som lyckats med det.

Vad vill du att unga flickor och pojkar känner när de ser din avbild?

– Jag vill att de känner att jag är relaterbar. Jag känner att jag representerar så mycket mer än att jag spelar fotboll. Även min bakgrund. Att man känner att det inte spelar någon roll vad man kommer ifrån utan man kan lyckas oavsett. Jag får dagligen frågor och småtjejer som kommer fram och berättar om folk som vill trycka ner dom. Även småkillar som vill att tjejer ska sluta spela fotboll bara för de är tjejer. Det är den attityden vi måste förändra.

Hur ser du som förebild på Coca Cola kopplat till en hälsoaspekt och unga människor?

– Det står för så mycket mer än att bara dricka cola. Deras sortiment är väldigt brett. Sen har de en massa satsningar. Det är ett stort företag som tar ställning och det är det viktigaste.

Allsvenska sillybrevet med Daniel Kristoffersson

Missa inga heta fotbollsnyheter – I detta nyhetsbrev ger Sportbladets Daniel Kristoffersson dig veckans hetaste nyheter, rykten och intervjuer från Allsvenskan.