Folket: Han är vår favoritspelare

Men de har tappat i popularitet

Publicerad 2018-07-07

SAMARA. Svenska folkets favoritspelare?

Andreas Granqvist förstås.

En opinionsundersökning visar att han är dubbelt så populär nu som före VM.

Men det betyder att andra spelare har rasat kraftigt.

Landslagsfans har tatuerat in hans porträtt på vaden.

Det har rests en juligran i centrala Helsingborg.

Turerna kring födseln av hans andra dotter har blivit en följetong i media.

Han har varit Sveriges bäste spelare och målskytt i VM.

Nu visar en opinionsundersökning av Schibsted/Inizio hur kraftigt Andreas Granqvists popularitet hos svenska folket ökat under VM.

”Klart man är stolt”

I maj tillfrågades 1000 personer om vem som är deras favoritspelare i fotbollslandslaget.

Då fick Emil Forsberg flest röster (21 procent). Granqvist var tvåa på 17 procent.

När frågan ställdes igen efter åttondelsfinalsegern mot Schweiz hade Granqvists procentsiffra mer än fördubblats till 38 procent.

Vad säger du om alla hyllningar till dig?

– Klart man är stolt att stå här som lagkapten och ha tagit Sverige till en kvartsfinal i VM. Det är en helt otrolig resa. Tråkigt svar kanske, men jag vill inte hylla mig själv. Jag tycker att vi har gjort det här som ett lag under en lång tid. Det är så jag känner. Men klart att det är skoj. Det är roligare att få positiv kritik än negativ, säger Granqvist.

Andra spelare vars popularitet också ökat mycket under VM är Robin Olsen (från 1 till 10 procent) och Jimmy Durmaz (från 3 till 10 procent).

Foppa tappat mest

Detta har skett på framför allt Emil Forsbergs (från 21 till 7 procent), John Guidettis (14 till 4 procent) och Victor Nilsson Lindelöfs (från 10 till 5 procent) bekostnad.

Inte oväntat har förtroendet för Janne Andersson ökat sedan i maj, från 60 till 82 procent.

Och självfallet är tron på Sverige större nu. I maj trodde nästan varannan svensk att Sverige inte skulle klara sig längre än till åttondelsfinalen. Nu tror 4 av 10 svenskar på på medalj, jämfört med 7 procent i maj.

Fotnot: Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre. Undersökningen omfattar 1000 intervjuer under perioden 3 – 4 juli, 2018 och är genomförd som en webbundersökning.

Gör din röst hörd – gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka här för att läsa mer och gå med!