Klubbens vädjan efter fansens ilska

Publicerad 2020-01-10

Leksand går ut med en skriftlig vädjan till fansen efter att kritiken mot Johan Fransson gått ut över hans familj.

Klubbchefen Andreas Hedbom menar att det är viktigt att sätta ner foten.

– Vi står bakom vår personal, säger han.

Följ ämnen
Leksands IF

Johan Franssons slarv på offensiv blå kostade sannolikt Leksand en trepoängare i ödesmötet med Linköping. Efteråt var kritiken mot backen så hetsig i anslutning till matchen och på sociala medier att det gick ut över familjen.

– Vår mellanson stod utanför omklädningsrummet och väntade på mig efter matchen då han hörde vuxna säga elaka saker om sin pappa. Han var jätteledsen på vägen hem och hade ont i magen, han var jätteledsen på morgonen när han vaknade och han har inte vågat gå till skolan i dag, berättade Johan Fransson för Sportbladet där han berättade att även frun Jenny fått motta ilskna meddelanden.

Nu går Leksand ut med ett längre skriftligt uttalande där man vädjar om ett sänkt tonläge.

”Från föreningens håll vill vi dock uppmana alla er som följer oss i med och motgång att tänka till en extra gång när det kommer till kritik och kommentarer riktade på individnivå och som ibland kan vara i gränslandet för vad som kan anses vara acceptabelt”, skriver man.

”Kändes olustigt”

Klubbchef Andreas Hedbom säger till Sportbladet att man vill vara tydlig med att dialogen med fansen är bra och att kritik mot klubben så klart ska få finnas.

– Men det är viktigt för oss att göra ett statement hur vi tycker man ska bete sig mot våra anställda, det är personal som vi måste ta hand om, säger han.

Hur kände du själv efter händelserna i går?

– För egen del kändes det olustigt, inte alls bra. Som arbetsgivare har man ett ansvar. Det är viktigt, säger han.

Vad erbjuder ni för hjälp i det här ärendet?

– I det här fallet är det viktigt att man känner att man kan få stöd. Vi står bakom vår personal, säger Anderas Hedbom.

LÄS VIDARE