Förbundets svar efter kritiken: ”Tråkigt...”

Ove A Lindqvist kritiserade försäkringarna efter olyckan • Så säger Svensk Travsport

Uppdaterad 2018-08-28 | Publicerad 2018-08-27

Ove A Lindqvist och Svensk Travsports förbundsjurist Göran Wahlman.

Ove A Lindqvist, 57, kastades ur sulkyn och blir borta på obestämd tid.

Då vill han att Svensk Travsport ser över försäkringarna inom sporten.

– Vi lever på marginalen, säger han.

– Givetvis är det tråkigt när någon blir sjuk eller skadad och tappar intäkter på grund av att försäkringarna inte täcker inkomstförlusten, säger Göran Wahlman, förbundsjurist på Svensk Travsport.

Förra tisdagen slungades proffskusken Ove A Lindqvist ur sulkyn och blev överkörd av travhästar.

Det resulterade i tio brutna revben, brutet näsben, ett brutet högerben och punkterad lunga.

– Jag kommer ihåg första smällen och att jag försökte skydda mig, sedan har jag inte den blekaste aning om vad som hände. Jag hörde att de sa att jag vid medvetande, men jag har inget minne av någonting, förrän två-tre timmar senare när jag var på sjukhuset, sa Ove A Lindqvist under måndagsförmiddagen.

”Lika bra att vara utan”

Han blir borta från sporten på obestämd tid, en ekonomisk tuff smäll för proffset, som ifrågasätter sportens försäkringar.

– Vi har försäkringar som kostar 4 800 kronor per år, men då är man utan lön den första månaden och får en liten peng månad två. Då är det lika bra att vara utan, då man oftast är tillbaka i sulkyn snabbare än så, säger han och fortsätter:

– Det finns fyra till fem, högst tio travkuskar i landet som har råd med den dyra försäkringen som kostar 15 000 kronor per år. Den ger ersättning från dag ett. Vi lever på marginalen och jag har en fördel som kör in ganska mycket pengar, men jag har ändå inte råd med den dyra försäkringen. Hur ska det då gå för de som kör in mindre pengar?

Nu vill Ove A Lindqvist att ST (Svensk Travsport) ser över försäkringarna och ser gärna att premien på den dyrare sjuk- och avbrottsförsäkringen för A-tränare sänks.

”Måste bli fråga om individuella val”

Göran Wahlman, förbundsjurist på Svensk Travsport:

– B-tränarnas Riksförbund (BTR) har upphandlat en kollektiv avbrottsförsäkring där B-tränare kan få ersättning med upp till 15 000 kronor per månad i max tre månader. Karenstiden för B-tränare är 14 dagar.

– A-tränarna erbjuds olika frivilliga försäkringar via sin branschorganisation Travtränarnas Riksförbund (TR) och som företagare i alla andra branscher får respektive A-tränare bedöma själva vilket skyddsbehov de har via olika försäkringar. De cirka 400 A-licensinnehavarna har så olika storlekar på sina rörelser, så det måste bli fråga om individuella val.

– När det gäller avbrottsförsäkring för egna företagare har försäkringen olika hög premie beroende på ersättningsbelopp per månad, maxtid för ersättning samt hur lång karenstid man väljer. Självklart blir det betydligt dyrare utan karenstid och med högre försäkringsbelopp – försäkringsbolagen vill ju inte gå med förlust på sina försäkringar.

Alternativet, enligt Lindqvist, är att kuskarna tvingas köra tidigare än vad som är rimligt, som då kan sätta andra kuskar och hästar i fara i loppen, på grund av det ekonomiska läget. Vad är er kommentar på det?

– Förhoppningsvis tar alla sitt eget ansvar för att de är kapabla att köra eller rida i ett travlopp. Vi har också en regel om att sjukvårdspersonalen på travbanan kan förbjuda en sjuk eller skadad kusk att delta.

”Kontinuerlig dialog”

Förstår ni Ove A Lindqvists kritik och är det någonting ni kontinuerligt tittar på så alla aktiva ska ha så bra skydd som möjligt?

– Vi har kontinuerligt en dialog med TR och BTR och försäkringsbolagen om vad försäkringarna ska innehålla och vad de får kosta. Men givetvis är det tråkigt när någon blir sjuk eller skadad och tappar intäkter på grund av att försäkringarna inte täcker inkomstförlusten.

– Jag vill avsluta med att centralt upphandlade försäkringar kostar travsporten cirka 11 miljoner i år och av den premien står ST för ca 30 procent, medan resterande premier fördelas på A- och B-tränarna.

Följ ämnen i artikeln