Chefen: ”Publiken håller Nuncio kär”

Superhästen hyllas inför storpubliken på Solvalla på söndag: ”Det kommer bli ett stämningsfullt ögonblick”

Uppdaterad 2018-05-25 | Publicerad 2018-05-23

I vintras meddelade Stefan ”Tarzan” Melander att superhästen Nuncios karriär var över.

På Elitloppssöndagen, inför storpublik på Solvalla, ska han hyllas.

– Jag vet att Solvallapubliken håller Nuncio kär, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot.

Klockan 12.00 på Solvalla på söndag sker något speciellt.

Då tackas superhästen Nuncio av inför 30 000 laddade travfans.

– Jag vet att Solvallapubliken håller Nuncio kär och det kommer bli ett stämningsfullt ögonblick, säger Anders Malmrot, sportchef på Solvalla.

Nuncio var ett fyndköp av Stefan ”Tarzan” Melander på auktion i Harrisburg 2012, så han fick slanta upp i slängarna runt 50 000 kronor för den då ettårige hingsten.

Vad som hände sen är ren travhistoria. Efter att ha krigat- och vunnit många av sina lopp som två- och treåring i USA kom han till Sverige och fortsatte att leverera på topp och 2016 fick han sätta pricken över i:et när han vann Elitloppet på Solvalla.

Prova Plus och få biljett till Elitloppslördag - Aftonbladet
Kampanjer

”Absolut favorithäst för mig”

Nuncios största Europeiska segrar näst efter Elitloppet är UET Trotting Masters, Oslo Grand Prix, Sundsvall Open Trot, Jubileumspokalen, Sprintermästaren, Breeders’ Crown och Årjängs Stora Sprinterlopp. På karriärens 63 starter tog han 42 segrar och tjänade 28 660 230 kronor. 

År 2016 utsågs han till Årets Häst i Sverige.

I januari i år meddelade Stefan Melander att Nuncio skulle sluta tävla och istället bli avelshingst på Menhammar Stuteri.

– Nuncio var en absolut favorithäst för mig. Jag är oerhört imponerad av honom som individ. Att ha klarat av stenhårda unghästlopp i USA och sedan fortsätta med att leverera i Sverige på högsta nivå, inte minst i sina Elitloppsstarter, finns det inte många - kanske inte ens någon - som klarar av, säger Anders Malmrot.

Köp biljett till Elitloppet och få Premium på köpet - Aftonbladet
Kampanjer