Sänker prispengarna med 43 miljoner kr

Förbundet går back med 300 miljoner • Drabbar V75 och V86

Uppdaterad 2019-12-15 | Publicerad 2019-12-13

Prispengarna sänks på bland annat V75 2020.

Svensk Travsport går back med 300 miljoner kronor.

Nu tvingas man sänka prispengarna nästa år på bland annat V75 och V86. Totalt sänks prissummorna med 43 miljoner kronor.

– Det är inte hållbart att gå back så mycket och därför måste vi vidta åtgärder, säger Svensk Travsports vd Maria Croon till Travronden.

Under 2019 kommer det totalt att delas ut historiskt höga 903 miljoner kronor i prispengar på de olika travloppen.

När förbundet Svensk Travsport summerar året går man back med 300 miljoner kronor. Nu kommer ett besparingspaket inför nästa år. Det rapporterar facktidningen Travronden.

”Annan marknad än vi trodde”

Totalt ska förbundet spara in mellan 80 till 85 miljoner och man kommer ta av medel till travbanorna. Mest kommer det märkas på prispengarna i de olika travloppen. De sänks med 43 miljoner kronor.

– Vi har en annan marknad nu än vad vi trodde, spelmarknaden har gått ned med 13 procent. Däremot har ATG lyckats plocka marknadsandelar även om spelet haft nedgång även där, säger Svensk Travsports vd Maria Croon till Travronden.

”Ingen nödbroms”

Sänkningarna drabbar de aktiva på de stora streckspelen V75 och V86.

På V75 sänks prispengarna med 20 miljoner kronor där exempelvis förstapriset i högsta klassen, Gulddivisionen, sänks från 200 000 till 150 000 kronor.

På V86 blir förstapriset på alla banor 60 000 kronor jämfört med 70 000 kronor.

Trots besparingarna kommer det delas ut 860 miljoner kronor i prispengar under 2020, en summa som bara överträffats under 2019 och 2018.

– Man ska inte se det här som en nödbroms utan åtgärder för att balansera ekonomin, säger Maria Croon.

Det så kallade vardagstravet drabbas dock inte och kommer ha samma prissummor som under 2019, däremot minskas antalet lopp med drygt 300.

Prenumerera på nyhetsbrevet Travkollen

Allt om det hetaste i travets värld – varje fredag!

Följ ämnen i artikeln