Ny Sifo: Karl-Bertil Jonsson gör helt rätt

Uppdaterad 2019-12-19 | Publicerad 2019-12-12

Julklappen från chefen läggs inte alltid under granen.

Var fjärde svensk har i stället kastat den i soptunnan.

En ny undersökning från Sifo visar att en gåva till någon i nöd faktiskt skulle uppskattas mer.

Lagom till jul blir många arbetsgivare lite extra givmilda. Men det är inte helt lätt att hitta julklappar som passar alla anställda. I en ny Sifo-undersökning bekänner nu svenskarna vad de egentligen tänker om julklapparna från sina arbetsgivare.

Resultat är nedslående – för chefen.

  • Var fjärde svensk (25 %) har någon gång kastat gåvan från arbetsgivaren.
  • Hela 66% tycker inte det är viktigt med julklappar från chefen.

Sverige för UNHCR, som betsällt undersökningen av Sifo, ifrågasätter arbetsgivarnas vana ge sina anställda prylar i julkapp.

– Det är tydligt att det cirkulerar många onödiga julklappar från företag där ute, vilket är ett enormt slöseri – både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv. Dessa pengar skulle istället kunna göra enorm skillnad för de miljontals familjer som befinner sig på flykt runt om i världen, säger Åsa Widell, som är generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

Karl-Bertil Jonsson gjorde helt rätt

Det går att se underökningen som det slutgiltiga beviset för att en av julens mer klassiska antihjältar, Karl-Bertil Jonsson, gjorde helt rätt. I den tecknade filmen Karl-Bertil Jonssons julafton från 1975 som visas på SVT varje jul stjäl huvudpersonen julklappar från de rika och ger till de fattiga. Men de den bestulna höginkomsttagarna blir närmast överlyckliga över att slippa allt trams som deras avlägsna släckningar skickat.

Sifo-undersökningen ger nu stöd för att Robin Hood-principen även har stöd hos vanliga löntagare.

Hälften av alla svenskar vill att deras arbetsgivare ska ge pengar till välgörenhet medan bara 39 procent vill ha en fysiska gåva.

Årets julinsamling – pengarna du skänker dubbleras

  • Årets julinsamling här på Aftonbladet drivs till förmån för världens flyktingar. Just nu är över 70 miljoner människor på flykt runt om i världen. Det är fler än under andra världskriget. De flesta som flyr är barn eller ungdomar. Pengarna Aftonbladet samlar in går till FN:s flyktingorgan UNHCR, som bland annat hjälper barn och familjer med nödpaket och kläder när nu vinterkylan kommer till Mellanöstern.
  • Under november och december dubblar Akelius Foundation alla gåvor till Sverige för UNHCR. Det innebär att alla pengar som samlas in under Aftonbladets julkampanj dubbleras. Om du skänker 100 kronor så blir det 200 kronor till UNHCR:s livräddande arbete.