Anton var för begåvad för skolan – blev hemmasittare

Uppdaterad 2019-08-15 | Publicerad 2019-08-10

Anton Lindvall, 21, hade väldigt lätt för sig när han gick i skolan och lärde sig nya saker snabbare än sina klasskamrater.

Ändå blev han hemmasittare.

– Hela skolgången kämpade jag för att verka normalbegåvad och som alla andra, och till slut orkade jag inte längre, säger Anton Lindvall.

När de var i skolbiblioteket och skulle välja en bok att läsa fick Anton Lindvall höra av läraren att han hade valt fel, att boken var för svår.

– Jag minns det glasklart. Att de tyckte att jag alltid frågade för mycket och för avancerade saker. Men jag ville ju lära mig mer.

Redan i förskoleåldern märkte pedagogerna att han utvecklades snabbare än andra barn, men det var först i skolan som det blev ett problem.

– Jag blev tillsagd att vänta in mina klasskamrater och var väldigt understimulerad. Samtidigt hade jag svårt att relatera till mina jämnåriga eftersom jag egentligen inte var intresserad av det som de var intresserade av.

Anton gjorde vad han kunde för att försöka anpassa sig och vara som alla andra.

– Jag var som ett hopplock av olika personer som jag försökte vara för att verka normal. Det var väldigt tufft och jag mådde allt sämre.

Gick inte till skolan på två år

Hans förhoppning var att gymnasiet skulle bli en större utmaning, men det blev en besvikelse.

– Jag blev deprimerad och kände att jag inte passade in någonstans. Jag slutade gå till skolan och totalt var jag hemmasittare under två år.

Vändningen kom när han träffade en specialpedagog på skolan.

– Hon frågade om jag kunde tänka mig att göra ett diagnostiskt prov, så det gjorde jag.

Resultatet var väldigt bra, och en annan lärare kopplades in.

– På den veckan tentade jag av tre gymnasiekurser och efter det fick jag plats på ett resursprogram där man jobbar individuellt.

Har en särbegåvning

I dag vet Anton Lindvall om att han är särbegåvad.

– Det är en neurologisk skillnad som gör att man fungerar annorlunda i hjärnan och behöver en annan stimulans för att må bra. Det kan vara en gåva, men det är också som en funktionsvariation.

Anton Lindvall önskar att den svenska skolan vore bättre på anpassningar för att kunna ta tillvara på alla barns kompetens. I dag är han ambassadör för projektet Våga prata, för att hjälpa andra barn och unga som är i den situation han en gång varit i. Han är också konsult för Brainpool, en organisation för särskilt begåvade unga.

– Det är en samlingsplats för ungdomar som vill stimuleras intellektuellt, och för vanliga 14-åringar är det inte jätteintressant. Nyligen hade vi en helkväll med matematisk filosof och det är sånt som jag tycker är det roligaste som finns.

Vill hjälpa andra unga

Just möjligheten att umgås med andra unga som är särbegåvade tycker Anton Lindvall är väldigt viktig, och något han önskar att han hade fått tillgång till.

– På de här evenemangen är det högt tempo och jag känner mig precis som alla andra.

Anton Lindvall håller i dag på med flera olika projekt parallellt, deltar i hackatons och arbetar med forskning.

– Men det viktigaste är nog ändå det här informationsarbetet, att kämpa för att andra inte hamnar i samma sits som jag var i, säger han.

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007.

Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet.

Av dessa utser vår jury sju hjältar som prisas på Svenska Hjältar-galan i december på Aftonbladet.se och i TV3.

Nominera din hjälte här nedan!