Maximal körglädje

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-02

Lyxratten som tar dig så nära verkligheten det går att komma

Hur du än vrider och vänder på det är racingspel inte samma sak som att köra bil.

Men med Logitechs nya, lyxiga datorratt kommer skrivbordschaufförer mycket närmare känslan av att rejsa en egen monsterkärra.

Om de har råd, vill säga.

G25, som ratten heter, är något utöver det vanliga. Ett veritabelt monster i fråga om finish, funktioner - och pris. Tretusen spänn för en produkt som endast lämpar sig för en sorts spel är för många extremt dyrt.

Vad får vi då för slantarna? Kortfattat: ratt, pedaler och växelspak. Låter inte så märkvärdigt, inte innan vi granskar detaljerna. På ratten/huvudenheten, som väger sina modiga kilon, hittar vi blott fyra knappar (två tumknappar och två "paddlar"). Den trycksugne blickar istället mot växeldelen, där utbudet är desto rikligare.

Suverän växelspak

Först och främst är själva spaken svaret på drömmen om att kunna växla realistiskt. Genom en sinnrik funktion kan du välja mellan sekventiell växling (två växellägen, dra spaken upp eller ner; används i många moderna racerbilar) och så kallat H-läge, alltså den layout som återfinns i de flesta vanliga bilar. Du byter enkelt läge genom att trycka ner spaken och vrida ett låshjul.

Ovanför hittas de knappar som ratten saknar, närmare bestämt två uppsättningar med fyra i varje, plus en så kallad D-pad (som styrkorset på gamla handkontroller). Är du van vid en ratt som knäar under trycket av alla knappar känns placeringen märklig och svåråtkomlig, men dels handlar det om vana, dels är det i många fall mer naturtroget.

Ligger bra på golvet

Pedalstället är också det en stadig pjäs, avsevärt robustare än i Logitechs äldre Momo-serie. Underredet är av plast och ligger som limmat på golvet - underbart. Om du ändå inte är nöjd kan en taggad kant fällas ut under, lämpligt om stället står på en matta. Pedalerna består (liksom hjulets mittdel) av rostfritt stål och givetvis har de olika tryckkänslighet: lätt gas, tung broms och kopplingen någonstans i mitten. Just det, koppling - realismälskare får äran att sköta hela växlingsproceduren. Om du som undertecknad dyrkar äldre kärror, exempelvis de i GT Legends, är detta inget annat än jackpot. Hatten av!

Häftig upplevelse

Växelspak och koppling är två av detta styrdons absoluta höjdpunkter. En tredje utgörs av force feedback-motorn. Skak i rattar är inget nytt, men du har garanterat aldrig stött på något som ens är i närheten av G25:ans kaliber. Med rätt inställningar (pilla i spelens och Wingman-programvarans inställningar) kan du få till en körupplevelse som är närmast löjligt verklighetstrogen, för att inte säga enormt kul. Ingen skallrande plast, inga spasmiska ryckningar, bara ren och skär kraft blandat med kvalitetskänsla. Att ratten är läderklädd (och därmed sprider behaglig nybilsdoft omkring sig), kan snurras hela 900 grader och ser förbaskat bra ut lägger på intet vis sordin på stämningen.

Logitech G25 är med all sannolikhet den överlägset bästa ratt du i dagsläget kan få tag på. Huruvida 3000 kronor (rekommenderat pris, finns för cirka 2400 kronor om du letar) är en vettig investering för just dig kan bara du själv svara på.

Tomas Andersson , FZ.se

Följ ämnen i artikeln