Ut och fira! En tredjedel av tjejerna slutar idrotta!

Always säljer mensskydd med rena skojsiffrorna

Nästan en tredjedel av unga tjejer slutar idrotta i puberteten. Ut och fira!

Det egensinniga är att Always presenterar siffran som om den vore upprörande. Du har säkert sett annonserna eller hört allvaret i reklamfilmernas röst: 31 procent slutar när kroppen växer. För att understryka seriositeten har hygienföretaget hyrt in Nobelpristagaren Malala Yousafzai till kampanjen.

Men för fem år sedan var avhoppen 64 procent. Sedan dess har de halverats. I tider av fetma och medlemsras tycks svensk idrott växa och aktivera tiotusentals fler flickor än förut.

Så sluta läs nu och sträck armarna i luften. Fortsätter vi i den här takten motionerar alla våra barn före 2030!

Gå ner på knä som en målskytt, för vi klarade det!

 

Ursäkta? Du tror mig inte, du vill se källorna till denna häpnadsväckande segern för folkhälsan?

Always och Always. Det är nämligen inte första gången de säljer bindor med hjälp av ett drastiskt budskap, men i reklamen 2016 var Sarah Sjöström frontfigur för ännu dystrare statistik.

I ett tillhörande diskussionsunderlag understryks vikten av ”att skilja mellan åsikt och fakta” och på kampanjsidan får vi en hel hög med något som liknar fakta. En tredjedel och 64 procent. 20, 31, 58, 60, 78 och 80 procent.

Hörde ni: 80!

Fast allt är nonsens. Finstilt kryper det fram att den första undersökningen gjordes på tusen britter och den andra på fyrahundra svenskar, båda underlagen hopplösa att dra slutsatser utifrån. Always vet så klart att de lutar sig mot mikroskopiska urval, men hoppas väl inte bli synade. De är ju goda, de är ju på tjejernas sida, de säljer ju mensskydd.

En bättre bild av ungas motionsvanor ges i Ungdomsbarometern, där antalet svarande svenskar är 23 000. Där uppges att intresset för kost, idrott och motion ökar över tid. 30 procent har slutat utöva någon idrottsaktivitet det senaste året – men ungefär lika många har börjat motionera på andra sätt. De byter fotboll mot gym.

Skrämmande? Läge att ringa Malala och Sarah?

Visst, det stämmer att stillasittandet ökar. Men den mest bekymmersamma motionstrenden är att föreningslivet tappar mark till privata aktörer, till yogastudiorna och padelbanorna. De aktiviteterna är dyrare, så de rika får lättare att fortsätta och blir i förlängningen friskare medan idrotten försvagas som integrationsverktyg.

Dessutom lämnar aningen fler pubertetsflickor än -pojkar idrotten, så det Procter & Gamble-ägda Always skojsiffror pekar åtminstone i rätt riktning.

 

Så vad är problemet? Vad gör det om nuffrorna svajar från en reklamfilm till en annan? Får man inte krydda för en viktig sak?

Jo, i den skamlösa kommersialismens namn kan man väl tycka det, men då önskar jag att man tog i mer. Varför bemöda sig att fråga fyrahundra när man kan gå ner på en eller två respondenter, förslagsvis två som lirade basket tills de var fjorton?

Tänk den kampanjen om fem år. Hundra procent av svenska tjejer slutar idrotta under puberteten. Handla av oss och vi bidrar till att lösa problemet.

Jag hade stödköpt tamponger tills plånboken blödde.

 

Följ ämnen i artikeln