George Floyd var med och förändrade hiphopen

Vi har sagt hans namn – det är dags att tala om hans arv

Det har gått 24 dagar sedan George Floyd kvävdes till döds. Vi har sagt hans namn. Dags att tala om hans arv.

”Big Floyd” var en del av Houston-kollektivet Screwed Up Click. Under ledning av producenten DJ Screw uppfann de på nittiotalet musikgenren screw, eller ”chopped and screwed”, en släpig version av hiphop där tempot drogs till noll. Musiken var stillastående – en effekt av ”lean”, den opiatbaserade hostmedicin som medlemmarna intog.

Screw placerade stadsdelen Third Ward i hiphopens epicentrum; ett skalv vars effekter spred sig över planeten. Men i slutet av förra seklet var det fortfarande Houston mot röset.

Det lade grunden för en mycket kreativ form av lokalpatriotism. Lokalinvånaren Beyoncé kallade sig en kort period för Third Ward Trill. Samtida rappare som har Screwed Up Clicks visioner att tacka för karriär och ljudbild. Tjugotalets nihilistiska, melodiösa rap är ett resultat av den musikaliska tradition som Big Floyd verkade inom.

När en inhemsk begåvning som Z.E rappar att han klunkar lean är det inte så mycket drogskryt som ett sätt att ställa sig på sina inspiratörers axlar.


Big Floyd utgör en parentes i musikhistorien. Men precis som med Jay-Z:s Hard knock life (Ghetto anthem) är det parentesen som är viktig.

En dag frågade Big Floyds kollegor på butiken Foot Locker vad han ville göra på sin födelsedag. ”A screw tape”, svarade Floyd.

Det gjorde de: På mixtejpet [Chapter 007:] Ballin’ In da mall sänker DJ Screw och Screwed Up Click takten till 60 BPM, varpå en transcendental effekt uppstår. Tiden slutar att röra sig framåt. Bara nuet existerar. Big Floyd rappar som ett läbbigt troll.


Ljudbilden var en uppgörelse med det regelverk som sedan Afrika Bambaataa & the Soul Sonic Forces dagar slagit fast att hiphop innebär partaj och gin & juice, alternativt lyriska gymnastikövningar.

Screwed Up Click langade fram en för stunden hypermodern blues – en påtänd elegi över Amerika, producerad med cementblandare. Den känsla av surrealism som det innebär att vara en svart person i ett samhälle som hävdar alla medborgares jämlikhet hittade ett uttryck i skadeskjuten och psykedelisk musik.

DJ Screw dog 29 år gammal av en överdos lean. Han hittades i sin studio. I stället krävdes det en vit person – Paul Wall – för att screw skulle cementera sin plats på topplistorna.


20 år senare sätter en polisman sitt knä över George Floyds hals. Övergreppet har liknande effekt som musiken han en gång gjorde: Allting fryser när en vuxen människa ropar efter sin döda mamma. Världen saktar in och blir aldrig riktigt samma.

<div data-tipser-pid="5eb27a13ef4d8500016a9691" data-tipser-view="compact"></div>

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln