Största tabben låg hos tittarna

Indra sjöng kanske svajigt men hade potential och coolhet

Aftonbladets Natasha Azarmi om Indra Elg och första fredagsfinalen i Idol.

Det krävdes en pandemi för att ”Idol” skulle börja tänka kreativt.
Kvällens ”historiska” fredagsfinal visade vilka av årets deltagare som kan leverera när det väl gäller.

Under fredagen avslöjade Aftonbladet att flera av årets ”Idol”-deltagare har smittats av corona. Fyra stycken, skulle det senare visa sig.

Ingen som sett programmet i år kan vara förvånad. Med alla kramar som utbytts till höger och vänster har ”avstånd” knappast varit ledordet hos TV4. Några restriktioner bland deltagarna från kanalens sida verkar alltså inte ha funnits.

Det går ju att fråga sig hur det är möjligt att brista så fullkomligt när man sänder landets största artisttävling. Men vi ska inte haka upp oss på det.

Skolklass på zoom

En positiv faktor är att omständigheterna fick "Idol" att behöva tänka om. Efter samma program och upplägg i snart 17 år blev kvällens fredagsfinal vad Pär Lernström kallade för för ”tv-historia”.

Deltagarna framförde sina nummer från hotellrummet och fick prata med studion via länk. Ja, det hela såg lite löjligt ut ibland. De tävlande påminde om en skolklass på Zoom och lektionen hade allt: dålig uppkoppling, pinsamma tystnader och bristande kommunikation.

Därför helt rimligt att deltagarna hade fått spela in sina framträdanden i förväg. Och det fungerade förvånansvärt bra tillsammans med bandets instrument från studion.

Faktum är att kvällens inledande fredagsfinal måste vara den mest stabila på flera år, sällan har deltagarna sjungit så bra så tidigt in i tävlingen. Visst hade de något av en fördel. Det är på många sätt lättare att sjunga ensam på hotellrummet än framför publik.

Men samtidigt: att de tävlande behövde byta ut studion mot hotellrummet på så kort varsel visade vilka som kan anpassa sig och prestera i även de märkligaste av situationer.

Starkast - trots att de var sjuka

Simon Karlsson, Paulina Pancencov och Nova Luther imponerade alla tre med både känsla och energi.

Men det var ändå Nadja Holm och Caspar Camitz som gjorde starkast intryck i kväll, trots att de båda var sjuka. Caspar tog sig ut ur rutan med en soulfylld och träffsäker version av Harry Styles ”Watermelon sugar” och kallades för vår tids Jamiroquai av Anders Bagge.

Nadja sjöng Beyoncés ”Freedom” och fyllde studion med sällan skådad stjärnglans och attityd – utan att ens vara på plats. ”Är vi redan i final?”, frågade sig Alexander Kronlund.

Största tabben låg faktiskt hos tittarna. Indra Elg sjöng kanske svajigt men att hennes potential och coolhet åkte ut innan Niklas Hultbergs osköna falsksång känns redan som ett misstag.

Följ ämnen i artikeln