Lyxkryssare på fyra hjul och batteri

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-04-20

Mercedes S-klass –
en hybrid för njutare

Foto: Gustav Gräll

Den ser i mörker, får vilken direktör som helst att vända sig om och är antagligen bekvämare än din soffa. Mercedes S-klass är en bil för njutare.

Nu finns den dessutom som elhybrid för att du ska kunna njuta med ett något lättare samvete.

Kliv in i förarsätet på en S400 hybrid och du smälter. De breda stolarna, allt läder, allt trä, den kompakta tystnaden – allt för tankarna till en exklusiv herrklubb.

Egentligen är det bara ratten som avslöjar att du sitter i en bil. På gott och ont.

För även ute på landsvägen kan du råka glömma att det är en bil du sitter i.

Risk för att somna

När den adaptiva farthållaren är aktiverad och du av en händelse har tryckt på knappen som ger dig massage i förarstolen, ja då är risken stor att du somnar.

Å andra sidan är styrningen så långsam och sävlig att risken för att bilen ska sluta sträva framåt är närmast obefintlig. Laneassist, en finess som ser när du börjar snedda över sidolinjen, rycker dessutom lite subtilt i ratten om du inte håller dig i din fil.

På väg ut från Mercedeshandlaren kommer verkligheten ikapp. Passagen är trång, med en illa parkerad bil på ena sidan och en isvall på den andra.

En lots hade varit välkommen, för att ratta den fem meter långa lyxpråmen är inte lätt. Det är svårt att veta var bilen börjar och slutar, men givetvis är S400 utrustad med både parkeringshjälp och backkamera.

Ute på landsvägen tar njutningen över igen. Det är här Mercedes S-klass hör hemma. Motorn är pigg, nästan i överkant. S400 är en lätthybrid och bilen kör aldrig bara på el.

Elmotorn på 20 hästkrafter hjälper bensinmotorn att dra mindre bensin. Den laddar, återvinner och ger extra kraft till V6:an på 279 hästkrafter.

Totalt blir det alltså 299 hk, med en uppgiven förbrukning på 0,8 liter milen vid blandad körning. I praktiken ligger vi alltid runt litern, oavsett stads- eller landsvägskörning.

En mjuk, osynlig hand

Det är lätt att bilen tar ett skutt när rödljuset slår om till grönt, men antisladdsystemet griper in på en gång och för med mjuk och säker hand bilen tillbaka om baken skulle få för sig att fara iväg.

Ett stort aber är bromsen. Den är extremt svampig. Redan när man ska peta i D-läget på ratt-

växelspaken säger den ifrån. Det tänds en lampa. ”Håll foten på bromsen.” Men det är ju det jag gör! Okej, jag trycker ännu hårdare och då går det bra att köra iväg.

Samma sak är det när du vill bromsa. Det är en fördel om du börjar sakta ner ett halvt kvarter i förväg. Det är som att köra ett stort kryssningsfartyg. Full maskin bakåt …

Säkerhetsutrustningen är hög. Mycket ingår redan som standard. Precis som på nya E-klass finns helljus som stegvis anpassar sig efter mötande fordon. Med ett knapptryck kommer nattsiktsassistansen fram.

Displayen med den digitala hastighetsmätaren byts ut och förvandlas till en tv-skärm där du ser vägen framför dig. Kameror bakom backspegeln håller koll på vägen.

Det är faktiskt inte alls distraherande, tvärtom. Jag vet inte hur nödvändigt det är egentligen, men för 20 000 extra så är nattkameran din.

Mycket för pengarna

Grundpriset ligger på 900 000. Mycket ingår som standard, men tillvalslistan är diger. Eller vad sägs om 57 200 för läderklädseln?

Som ni förstår skenar gärna slutnotan iväg. Men det är faktiskt billigare än en Lexus LS600h.

Och du går verkligen inte lottlös med en S400. Du sitter som en kung och mår som en prins – vilken sittplats du än väljer.

Följ ämnen i artikeln