Komfortabla Mazda 2

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-06

Mer bekväm än sportig

Bagageutrymmet är lättlastat men knappast stort.

Ryktena talade om en ny, sportig småbil.

Men icke.

Nya Mazda 2 är mer bekväm än sportig.

Gamla Mazda 2 var en liten familjeförflyttare med rejält bagage. Nya Mazda 2 är byggd efter en ny filosofi. Den är kortare, lägre och har en sportigare framtoning.

Men hjulbasen är faktiskt längre, vilket ger baksätespassagerarna bättre benutrymme.

Den är också mer komfortabel.Mjukare fjädring, bättre ljudisolering gör nya tvåan till en bekväm bil att åka i.

Samtidigt är den på intet sätt tråkig. Styrningen är snabb och exakt, om än lite känslolös på grund av elservo.

Väggreppet är – trots mjuk fjädring – mycket bra. Nya Mazda 2 är följsam, närmast neutral i kurvorna, en körglad bil.

Små och snåla motorer

Två 1,3-liters bensinmotorer finns, på 75 och 86 hästar. Ingen av dem är speciellt pigg. Däremot är de lika snåla – 0,54 l/mil uppger Mazda och det gick lätt att nå den siffran i blandad körning.

Vill man ha mer kraft måste man välja 1,5-liters bensinaren på 103 hästar. Men så mycket mer kraft får man ändå inte.

En snål diesel saknas men den kommer – dock först nästa höst.

Interiören i nya Mazda 2 är prydlig och snygg. Allt väsentligt finns. Utom möjligheten att justera ratten i längsled. Framstolarna är mjuka, lagom skålade. Baksätet helt okej för klassen. Bagageutrymmet, 250 liter, är lättlastat men knappast stort.

Bra kvalitetsintryck

Nya Mazda 2 är väl hopskruvad och kvalitetsintrycket är också bra.

Priset börjar vid 119 900 (75 hk) men vill man ha mellanmotorn och lite utrustning landar notan på 135 400, ungefär i nivå med Peugeot 207, VW Polo och Toyota Yaris.

Den sportigare versionen – med fräsigare front och vinge på bakre takkanten samt 1,5-liters 103-hästare kostar hela 159 000 kronor. Thomas Berggren

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln