Från turbo till status

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-14

Volvo 244 Turbo mer nostalgi än fartmonster

Okej, 0–100 på 9 sekunder är inte turbo.

Men Volvo 244 Turbo från 1981 är nostalgi.

De blir allt mer sällsynta i trafiken. Du kanske ser en sen Volvo 240 av snikmodell på gatan då och då, mer är det inte. De få fina 1970-talarna som finns kvar har redan samlarstatus. Och när fick du syn på en 240 Turbo i fint skick senast? Nej, just det! Det är hög tid att rädda de exemplar som finns kvar.

Men egentligen, vad är det för kul med en 240, turbo eller ej?

– Volvo 240 är en del av Sverige, vare sig du vill eller inte. Vi är många som vuxit upp med den och intresset kommer bara att öka. Turbo var toppmodellen och kommer att stå högst i kurs även i framtiden. Visst, 0–100 på nio sekunder är kanske inte så sportigt idag. Men det är fortfarande helt okej för en familjebil. Det som gör Turbon rolig är ­vägen till hundra knyck. Med turbo­knuff, vinande avgasljud men utan elektroniska hjälpmedel som stoppar dig från att köra hur brett du vill. Inse att det här är en mycket råare totalupp­levelse än dagens utslätade ­prestandamodeller.

Förutom motorn och emblemen, vad är det för bil egentligen?

– Det var det tuffaste du kunde köpa hos Volvohandlaren 1981. Men Volvo verkar inte ha litat på att sportighet i sig räckte. Så 240 Turbo är också en med 1980-talsmått lyxig bil. Exempelvis var sollucka standard. Många bilar var också extrautrustade med elhissar och luftkonditionering.

Så den var inte så sportig?

– Det är nog inte som sportbil du ska köpa en 240 Turbo. Men tiderna var annorlunda i början av 1980-talet. Minns bilden som för alltid förändrade Volvos image, den flygande 244 Turbon! Modellen har också ordentliga motor­sportmeriter. Turbon tävlades det med inte bara här i Sverige utan även i Europa. 240 Grupp A hade en hårt bearbetad B21ET-motor på 350 hk och klippte 0–100 km/h på sex sekunder! 1985 totalsegrade Volvo i ETC-serien med en 240 Grupp A och samma år vann Per Sturesson och Ingemar Persson den tyska DTM-serien. Den flygande tegelstenen tog ­Europa med storm!

Tufft! Vilken årsmodell ska jag satsa på?

– Det spelar ingen större roll. Skillnaderna är mycket små. Från och med 1984 har Turbon den högre grillen och längre motorhuven från 260. Det är kanske sportigare med en lägre motorhuv, alltså 1981-83.

Vilken karossvariant är fräckast då?

– En smaksak. Mest exklusiv är förstås 242 Turbo som bara såldes i USA och Storbritannien. Idag har några exemplar hittat tillbaka till Sverige. Turbokombin var en föregångare och mycket eftertraktad idag. Vad gäller kombinationen herrgårdsvagn och sportig motor så var Volvo före alla Audi Avant med R-beteckningar, före M5 Touring och före Mercedes-kombi med AMG på bakluckan.

Men det måste väl finnas massor av 240 Turbo till salu?

– Nja, inte riktigt. 1?716 Turbo finns i Sverige men av dem är de allra flesta avställda. I trafik finns drygt 300 bilar. Fördelningen mellan 244 och 245 är jämn. Intresset för 240 Turbo har ökat starkt de senaste åren och riktigt fina exemplar säljs extremt fort till höga priser. Några bilar har exporterats för uppemot 10?000 euro. Även dåliga exemplar med många anmärkningar från Bilprovningen kan bjudas ut för 15?000–30?000 kronor. Hetsen kring de bilar som är till salu gör att du bör andas djupt en gång och göra en extra noggrann kontroll när du tittar på ett objekt.

På Blocket såg jag en 245 Turbo -88, kan det vara något?

– Det kanske är en 245 med turbomotor men ingen äkta Turbo. Då kan det bli problem med besiktningen och det kan krävas intyg från Volvo – vilket du inte kommer att få. Det finns skojare där ute så kontrollera noga att bilens typbeteckning verkligen stämmer.

Okej, men var hittar jag en fin 245 då?

– Du ska givetvis bevaka svenska annonser, men det kan också vara intressant att hålla koll på tyska www.mobile.de eller rentav amerikanska www.ebay.com. Ett vanligt öde för prestandamodeller som 240 Turbo är att de ungdomifieras och körs sönder. Medan det fortfarande går att köpa fina orörda exemplar av snikmodellerna är kanske det enda sättet att hitta rätt bil att köpa ett renoveringsobjekt. Men räkna inte med att det blir billigt att köpa delar, på tradera.com rusar ofta priset på Turbo-specifika 240-delar iväg till astronomiska nivåer.

Så jag är egentligen för sent ute?

– Kanske om du är ute efter att tokfynda. Men om du köper rätt bil nu kommer du ändå att vara väldigt nöjd. Ännu mer om några år.

Checklista före köp

Mekanik

Motorn är i sig inget problem. Men en del lösningar kring turbon har sina svagheter. Få bilar rullar idag med originalturbon som enbart var oljekyld. När haveriet var ett faktum byttes de till vattenkylda. En synlig skillnad är att den oljekylda hade två anslutningar som går in till turbon, medan den vattenkylda har fyra för både vatten och olja.

Tidigare ägares trimningsambitioner kan ställa till det. Styrtrycksventilen orkar inte med ett höjt laddtryck och börjar mata på för mycket bensin och bilen går väldigt fett. Felet märks inte minst genom en enorm bensinförbrukning. 240 Turbo hade ingen laddluftkylare. Men Volvo sålde en R-sport intercoolersats som gav motorn 170 hk. Den var inte godkänd av Bilprovningen och har du otur kan du få problem vid besiktningen.

På Vägverkets registerutdrag bör du kontrollera att det verkligen är en äkta Turbo du köper. En svensksåld 244 har normalt typkoden 244-460 eller 244-462 och en kombi 245-460 eller 245-462. Undantag finns, men siffrorna 46 ska vara med, det är koden för motorn B21ET. Om du vill ha en ny B21FT-motor kan du köpa en hos SVIS för 5 500 kr. SVIS har för övrigt närmare 1 300 originaldelar till 240.

Kaross
Samma problem som alla andra 240: rost. Se särskilt upp med trösklar, golv, skärmkanter och reservhjulsbaljan. På 245 kan bakluckan vara utsatt för rost.1984 och 1985 verkar Volvo haft problem med kvaliteten på plåten och dessa årsmodeller rostar extra mycket.

Chassi

På 245 bör man kontrollera stötdämpare och framvagn extra noga. De flesta delar på en 240 Turbo är gemensamma med de enklare modellerna. Men om du måste köpa delar till chassit tänk på att Turbon hade kraftigare krängningshämmare och förstärkt bakaxel.

Inredning

Bättre begagnade stolar är eftertraktade eftersom klädseln är speciell för Turbo. De allra flesta bilarna var utrustade med taklucka och när en sådan blir gammal så är förstås gummilisterna kring den ett problem. Många Turbo hade luftkonditionering och idag är det naturligtvis få av dem som fungerar. Vid reparation blir det nödvändigt att konvertera till nytt miljövänligt köldmedium.

Text: Fredrik Nyblad
Foto: Per Hammarsjö/Klassiker

Följ ämnen i artikeln