Volvochefen: Vi behöver sticka ut

Uppdaterad 2019-07-19 | Publicerad 2016-05-18

Håkan Samuelsson: ”Bilen vi har här är intressant”

En global nyckelprodukt som länge stått på önskelistan.

Snart kommer det äntligen att finnas en ”äkta” Volvo i Golf-klassen, det menar Volvochefen Håkan Samuelsson.

– Det är första gången vi har ett attraktivt erbjudande i 40-serien.

I fjol slog Volvo rekord och sålde över en halv miljon bilar.

Ett kvitto på att förnyelsen går enligt plan, men fortfarande bara en milsten på vägen. Detta eftersom man redan 2020 siktat in sig på att sälja 800 000 bilar.

Och snart har man äntligen ”vapen” som gör att man kan stå sig i konkurrensen: en ny egenutvecklad småbilsserie.

– Här har vi inte försökt göra Volvo av något klent underrede som vi gjort tidigare. Nu har vi kunnat göra något utan att kompromissa. Det är första gången vi har ett attraktivt erbjudande i 40-serien, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Behöver sticka ut

Samuelsson refererar till att de tidigare modellerna av V40 byggt på Ford samt Mitsubishi-grunder och sedan bara fått ett Volvo-skal. Nu är det egen teknik som gäller och Volvochefen är övertygad om att de har vad som krävs för att stå sig i den otroligt tuffa ”Golf-klassen”.

Första 40-modellen ut blir den kompakta crossovern XC40 som visades upp i konceptformen ”40.1”, men vad modellpaletten berikas med sedan är en öppen historia.

– XC40 har länge legat högst på önskelistan. Vi funderar sen på vilken nästa modell blir, men den behöver sticka ut. Jag tycker bilen vi har här är ett intressant alternativ. Den är högre och mer praktisk än en sedan.

Elbilar vid rätt tillfälle

Men det är inte bara nya modeller i en ny storleksklass som är Volvos framtid. Utvecklingen av elektrifierade bilar går nu på högvarv.

– Vi har bestämt oss och satsningen på elektrifiering är tydlig. 2025 ska vi ha sålt en miljon elektrifierade bilar. Vi vill göra skiftet snabbare och ha en högre andel elektrifierade bilar än våra konkurrenter.

Volvos första elbil kommer att baseras på den större plattformen SPA och lanseras 2019, men ”strax därefter” kommer även en elbil i 40-serien.

– Jag tror att vi kommer att vara ute i rätt så lagom tid. Infrastrukturen är inte på plats än och Twin Engine [Volvos laddhybrider] är vettigare än så länge, säger Håkan.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln