Collin: Den blir årets bil i världen

Publicerad 2016-02-01

Finalfältet till ”World Car of the Year” klart – Robert Collin ger sina tips: ”Sätter en ny standard”

Jaguars minsting, nya Prius eller superba Superb?

Nu har årets finalfält till årets ”världsbil” avslöjats. Men de har inte en suck mot tyskarnas vassaste. Det menar Aftonbladets Robert Collin.

– Audi A4 sätter en helt ny standard.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

I fjol blev det storslam för Mercedes vid prisutdelningen för ”World Car of the Year”. Inte nog med att nya C-Klassen var övermäktig konkurrenterna i huvudtävlingen, S-Klass Coupén hade inga problem med rivalerna i lyxkategorin och i prestandaklassen var det AMG GT som knep pokalen.

Och det kommer bli tyskt i år i igen – det förutspår Aftonbladets bilexpert Robert Collin, det enda svenska inslaget i den 72 personer starka juryn.

– Med tanke på att det nästan alltid är tyska bilar som tar hem titeln, och ofta en bil från VW-koncernen, kunde kan tro att tyska biljournalister är överrepresenterade i juryn. Men det är snarare tvärtom. Och är det några som är aningen många i juryn är det amerikanerna. Så kan den amerikanska diesel-gateskandalen påverka utgången i år? Nej, jag tror inte det. Audi A4 ligger extremt bra till, gissar jag. Hyundai Tucson skulle kunna gå hamna topp tre. Hyundai, som trots enorm försäljning, ändå inte tillverkat annat än medelmåttiga bilar hittills har lyft sig självt rejält med sin nya lilla stadsjeep, den är riktigt bra, ja, jag är imponerad.

Fast årets roligaste nyhet är förstås nya Mazda MX5 Miata. Mest körglädje för pengarna. Men lite för udda för att bli Årets Bil, trots allt

Vilken är din favorit?

Audi A4. En makalöst fin bil när det gäller köregenskaper, komfort och detaljkvalitet. Kanske inte lika bra på vinterföre som på asfalt, men det är ju inte Årets Bil i Sverige det handlar om.

Vilken bil tror du får svårt att övertyga i den här skaran?

– Brittiska bilar, om än med indisk ägare numera (som gjort allt rätt, dessutom!) behöver nog några år till för att kvala in bland de allra bästa.

Vad kommer ni i juryn syna extra nu i finalomgången?

– Köregenskaper, säkerhet, miljö och värde för pengarna förstås, men också hur viktig modellen är, hur stor påverkan den har på bilutvecklingen. Och där ligger ju Audi A4 riktigt rätt. Eller som jag skrev efter den första provkörningen: Audi A4 sätter en helt ny standard.

Årets finalister i segmentet ”Årets lyxbil” är intressant ur svenskt perspektiv med tanke på att Volvos XC90 har möjlighet att ta priset. Men det är hård konkurrens, bland annat måste bilen övertrumfa både Audi Q7 och Mercedes GLE Coupé. Därtill ska den slå BMW:s nya 7-serie samt Jaguars XF.

Så har Volvon chans att vinna årets lyxbil – eller är konkurrensen för tuff?

– Volvo XC90 har ju vunnit allt som har med stora stadsjeepar att göra. Senast prestigefyllda ”Truck of the Year” i Nordamerika. Men också en hel del jämförelsetester med andra bilar i klassen. Här i Aftonbladet skåpade den ut Audi Q7 totalt när det gällde vinteregenskaper, både köregenskaper på vinterväg, komfort och lysen. Men även i andra länder, och även på barmark, har Volvon vunnit flera testdueller.

Volvon är min vinnare, men jag håller nog en slant på att Audi tar hem även den här klassen.

Vinnaren i World Car of the Year utses i mars.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

Följ ämnen i artikeln