Ett ögonblick...

Uppdaterad 2012-03-02 | Publicerad 2012-02-24

Robert Collin

Robert Collin är för dagen i Österrike för att köra nya fyrhjulsdrivna VW Passat Alltrack.

... som befinner sig på en alptopp i österrikiska Ellmau för att köra Volkswagens nya Passat Alltrack. Vilka är dina första intryck?

- Det är nästan en blåkopia på Volvo XC70. Det säger VW-folket själva här att de har tittat noga på XC70 och de räknar med att Sverige blir en av de största marknaderna. Alltrack är höjd, har skärmkanter i plast och hasskydd. De är väldigt stolta över att det är riktiga skydd i plåt under motor och växellåda, men det kanske de var tvungna till eftersom bilen inte har höjts så mycket. Markfrigången är 16 cm mot Volvos 21 centimeter. Men Alltrack skulle få problem med komfort, stabilitet och drivaxlar om den höjdes mer. Sen har bilen elektroniska körprogram, som bland annat Range Rovers modeller har, med ett offroadprogram som bromsar själv i nedförsbacke, annorlunda ESP-kalibrering och också annorlunda kalibrering av de låsningsfria bromsarna. Men allt det kostar extra och ingår alltså inte i basmodellen. Ja, det mesta kostar faktiskt extra.

Starkaste versionerna

- Till Sverige kommer bara de starkaste motorerna. TSI-motorn (bensin) har turbo och 211 hk, den kostar 310 000 kronor. TDI-varianten (dieseln) har 170 hk och kostar 326 000 kronor. Dubbelkopplingslådan DSG och fyrhjulsdrift är standard i båda versionerna.

- Volkswagenfolket här är lite uppnästa och säger att Alltrack är en utmärkt dragbil för häst- och båtsläp. Men några husvagnar vill de inte kännas vid. Men bilen får dra tungt, 1950 kg med den nya typen av B-körkort. Och över 2000 kg med rätt körkortsbehörighet.

Tuff Volvo-konkurrent

- Alltså, VW var långt före Volvo med Haldexdrift, men annars har XC70 stått modell för mycket. Vilket betyder att den kommer att bli populär i Sverige och Passat kommer att fortsätta skugga V70 och XC70 i statistiken. Audi, som ju inte sneglar på Volvo, kom aldrig i närheten i försäljningen. Men det här ser riktigt bra ut. Det är ju en bra, väldigt svensk, bil i botten. Till Sverige kommer den i påsk.

Följ ämnen i artikeln