Vill ha rot-avdrag för verkstadsjobb

Publicerad 2016-05-02

Skattesubventioner vid verkstadsbesök – det vill branschen ha.

Nu uppmanar de regeringen att omgående införa rot-avdrag på bilreparationer

– Vi vet att det gör svarta jobb till vita, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Att äga en bil är ingen billig historia, men att förlita sig på kollektivtrafik är inget alternativ för många som bor utanför storstadsregionen. Därför anser Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att regeringen borde utöka rot-avdraget till att omfatta även bilen.

– Tittar vi på kostnaderna av att äga en bil är det inte billigt. Och för de flesta är den ett måste för att få vardagspusslet att gå ihop. Om kostnaderna minskar kommer fler vara benägna att byta en skadad vindruta eller slitna däck och bättre bilunderhåll ger en säkrare vagnpark, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

Rensar ut oseriösa

Enligt SFVF skulle ett rot-avdrag ge flera positiva effekter som hela samhället skulle gagnas av. Inte minst i att underhåll, service och reparationer på bilar utförs mer regelbundet, utan även att oseriösa aktörer skulle rensas ut.

– Vi har en mördande konkurrens i dag och vi måste se till att den sker på rättvisa villkor. Den svarta sektorn slår ut seriösa aktörer, men ett rotavdrag skulle hjälpa oss en bra bit på traven. Får vi ett avdrag skulle prisgapet mellan det vita och de svarta aktörerna minska – vilket kommer ge resultat. Jag är övertygad att om prisskillnaderna mellan en seriös och en oseriös verkstad var mindre, så skulle fler välja en riktig verkstad, säger Bo Ericsson.

Många arbetstillfällen

Men diskussion om ett rot-avdrag är inte det enda som verkstadsbranschen vill få upp på agendan. Nej, enligt SFVF så börjar det bli glest i leden och de närmsta tre åren så beräknas det bli brist på 5 000 verkstadsarbetare. Ett förslag SFVF har är att se över de nyanländas kompetens, för enligt branschens bedömning borde runt en procent av de som nu flytt till Sverige ha relevant kompetens.

– Jag såg ett 1 maj-tal och Löfven som pratade om att man skulle skapa 5 000 nya jobb, men man hade inga förslag. Här kommer vi med konkreta förslag, men det verkar inte vara någon som lyssnar. Jag blir nästan upprörd, vi kommer ju med utsträckta händer här – så från regeringens sida borde man göra vågen.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln