E-klass väcker begär även i snikversion

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2009-12-23

Mercedes E220 CDI – lägsta pris för smålyx

350 000 kronor.

Billigare än så kan man inte komma undan om det är E-klass man vill köra.

Och det vill man gärna för även i snikmodellen finns en härligt solid och smålyxig känsla.

Som vanligt när det gäller testbilar är de extremt välutrustade. Det är meningen att vi motorjournalister ska få testa alla festliga teknikaliteter men istället vaggas vi in i en falsk värld av ohemult dyr lyx.

Och visst känns det lite visset när jag byter från välutrustad E350 till basutrustad E200 CDI, men efter ett tag märker man att även snikmodellen ger habegär. Kanske till och med mer än lyxbilen och det är inte mängder av tekniska finesser och mjukt läder som ökar suget. Istället handlar det om att kunna åka supersnålt utan att ge avkall på komfort och den solida känslan.

Halvliter milen på motorväg

På motorväg kör man utan problem på 0,5 l/mil och eftersom E-klass går att få med 80-literstank som på testbilen behöver man sällan besöka macken.

Motorn är Mercedes minsta diesel vilket innebär fyra cylindrar och 2,2 liter slagvolym. Effekten är beskedliga 136 hästar, men ett högt vridmoment, 360 Nm, gör att körningen alltid blir avslappnat effektiv.

Bullrig motor

Manuell växellåda håller priset nere och den fungerar utmärkt, jag saknar absolut inte den femstegade automatlådan som inte är särskilt trevlig med de svagare motorerna eftersom den växlar för ofta. Motorn är stark och man behöver inte växla ofta.

Tyvärr är motorn inte särkilt tystlåten, det knattrar osnyggt på tomgång och i motorvägsfart ligger ett lågfrekvent buller som en matta över kupén.

Stum säteskomfort

Alla är inte positiva till sittkomforten i nya E-klass. Men jag tycker att man sitter bra fram även om stolarna har Mercedestypiskt fast stoppning.

Bak sitter jag helt suveränt, bästa baksätet i klassen för mig som lång drasut. Mittplatsen är som vanligt onödigt hård och fotutrymmet starkt begränsat av den breda kardantunneln.

Snikmodell med kvalitetskänsla

Lastutrymmet är som vanligt i en sedan lite svårutnyttjat, men lite mer praktiskt blir det med fällbart baksäte som dock kostar 5 000 kronor extra.

E200CDI må vara en snikmodell, men Mercedes har relativt hög nivå på standardutrustningen och framförallt har man inte dragit ner på kvalitetskänslan och de fina materialen. Det här är en bil som kommer att behålla den solida känslan i många år framöver.

Följ ämnen i artikeln