Dieselbilar minskar - till hybridens fördel

Uppdaterad 2017-11-27 | Publicerad 2017-11-01

Hybriden tar över marknadsandelar från dieselbilen som minskar.

Antalet nyregistrerade dieselbilar fortsätter minska.
Till hybridens fördel.
– För varje ny hybrid blir det en mindre dieselbil, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Den samlade nybilsregistreringen ökade med 0,9 procent i oktober jämfört med samma period förra året.

– Det är den bästa oktobersiffran någonsin för nya bilar, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Men samtidigt fortsätter dieselbilarna tappa ännu mer andelar.

”Ligger i sakens natur”

Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 10,2 procent i oktober. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna sjönk förra månaden till 46,1 procent från 51,8 i oktober förra året.

– Det är ingen minskning som är särskilt stor. Den är blygsam men det ligger i sakens natur, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Boven är de så kallade supermiljöbilarna. De tjänstebilsägare som kört diesel och nu bytt bil har i de flesta fall stället valt en hybrid.

– Alla som byter ut sina treårsleasingbilar ser hur kartbilden ser ut. Bonus-malus primerar hybrider. Och nu finns det många hybrider att välja mellan. Nio av tio har bensinmotor. För varje ny hybrid blir det en mindre dieselbil, säger Moldén.

”Uppgång från låga siffror”

De så kallade supermiljöbilarna, elbilar och laddhybrider, ökade nämligen med 82 procent i oktober och med 43 procent hittills i år. Andelen supermiljöbilar var i oktober 6,6 procent jämfört med 3,7 procent i oktober förra året.

I konkreta siffror har 2135 supermiljöbilar registrerats jämfört med 1173 i oktober förra året.

– Det är visserligen en uppgång från låga siffror men den ökade andelen supermiljöbilar är positiv och bidrar till mindre utsläpp av både koldioxid och andra utsläpp från nya bilar.

Enligt Moldén är det här en trend - supermiljöbilarna kommer fortsätta ta in på dieselbilarna.

– Så blåser vindarna men det tar tid att byta ut dieselbilsparken. En tredjedel byts ut varje år. Det sker inte över en natt att alla dieselbilar byts bort.

Från och med 1 juli höjs bilskatten på nya bilar med 335 procent. Däremot den som köper en bil en låga eller inga koldioxidutsläpp kan få en bonus på uppemot 60 000 kronor. Men båda konsekvenserna börjar gälla först om man registrerar sin bil efter den 1 juli.