”Nya Saab 9-5 är en grymt självsäker bil”

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2009-06-04

Provkört. Smygtest av nya Saab 9-5

Nya Saab 9-5 är snygg att titta på. Den är större än i dag och tar ett rejält kliv upp när det gäller kvalitetskänsla. Och – är riktigt ruggigt bra på vägen.

Aftonbladet har som allra första tidning provkört. Och satt plus.

Nya 9-5 kallas ofta för ”bilen som ska rädda Saab”. Och i den nya ”affärsplanen” ska tillverkningen tas hem till Trollhättan från Rüsselsheim där General Motors ville bygga bilen.

Om allt går som det ska premiärvisas den nya Saaben på bilsalongen i Frankfurt i september och börjar byggas senare i höst.

Försäljningen börjar vintern 2010 och senare samma år kommer kombin.

Spionbilder från Nürburgring

Men hur bra är den nya bilen egentligen? Vi har sett spionbilder i flera månader nu, bilder tagna i Lappland och nu senast på Nürburgring – två säkra ställen där alla tillverkare håller till.

Bilder med svart-vitt schackrutigt kamouflage. Men vi har bara anat formerna, och inte fått minsta ledtråd när det gäller interiören.

Nu vet vi mer.

Bilen ser ut som Saabälskare drömt om i många år. Den har den typiska självsäkra Saabfronten med stor grill och små luftintag innanför strålkastarna.

Sidan är inte lika typisk, men ”hockeyklubban” finns där och den speciella knycken vid bakrutan, som är så väl dold på prototyperna, ger bilen en egen karaktär. Man anar den på de senaste årens konceptbilar.

Baken har också en särart och den horisontella led-belysningen som går från höger till vänster sida känns också igen från konceptbilarna.

Taklinjen lutar bakåt för att ge en känsla av fart och kraft.

Mer cockpitkänsla

Invändigt är det ännu mer cockpitkänsla än tidigare, med mittkonsolen mer vriden mot föraren. Nyckeln sitter förstås mellan stolarna, men annars ser det rätt konventionellt ut. Det känns både prydligt och välsorterat. Och ut

an konkurrenternas jobbiga multi-vred.

Tyvärr fick vi inte ta några bilder inne i bilen. Kanske därför att interiören helt saknar kamouflage...

Att Aftonbladet fick provköra nya 9-5 i ett så tidigt skede, beror på att Saabs konstruktörer ville ha synpunkter på egenskaperna.

Hur är den då?

Jo då. Riktigt bra!

Lugn på vägen

Köregenskaperna är lugna och trygga. Styrningen är exakt utan att vara nervös. På de smala krokvägarna runt Trollhättan är det svårt att få bilen ur balans. Bakhjulen släpper inte taget i första taget och när antisladdsystemet väl griper in sker det lugnt och odramatiskt.

Den som är van vid den aningen yviga 9-3 blir förvånad över de exemplariskt trygga köregenskaperna och den som är van med nuvarande 9-5 blir ännu mer förvånad över hur tyst bilen är.

Det är inget problem att prata med passagerarna i baksätet. Man behöver inte höja rösten eller ens vrida på huvudet.

Nya 9-5 delar mycket teknik med nya Opel Insignia, men mycket annat är unikt och utvecklat i Sverige. Så är det bland annat med de helt nya hjulupphängningarna fram och bak.

Framvagnen utvecklades tillsammans med bland andra Alfa Romeo i det så kallade Premium Platform-projektet och ger enligt Saabs chassitekniker både bättre köregenskaper och komfort än en konventionell McPherson-framvagn.

”Unik krocksäkerhet”

Enligt Saabs tekniker är även krocksäkerheten unik för Saab. ”Kanske bäst i världen.”

Den som studerar tillvalslistan för Opel Insignia får en hel del information om vad nya Saaben innehåller. Och det kommer knappast att bli mindre godis än i Insignia.

Följ ämnen i artikeln