Så mycket dyrare blir privatleasing av nya fordonsskatten

Uppdaterad 2019-07-15 | Publicerad 2018-04-18

Privatleasing blir dyrare av den nya fordonsskatten.

Den nya fordonsskatten påverkar inte bara om du köper en ny bil på egen hand.
Ska du privatleasa en bil kan bonus-malussystemet innebära en merkostnad på fler hundralappar – i månaden.
– Fler kommer välja ett miljöalternativ, säger Tobias Gustavsson, marknadsansvarig på jamforleasing.se.

Den 1 juli 2018 träder det nya bonus-malusstystemet för nya bilar i kraft. Köper man en bil med låga utsläpp kan man räkna med en saftig bonus.

Väljer man istället en bensin- eller dieselbil kan skatten höjas med flera tusenlappar om året.

Privatleasing är inget undantag.

”Påverka priset rejält”

Det är nämligen personer som leasar bilen som får stå för den nya fordonsskatten som ingår i bonus-malussystemet.

För den som väljer en bil med låga utsläpp, exempelvis en plugginhybrid, kommer det bli bra mycket billigare.

– Fler kommer välja ett miljöalternativ för det blir ännu tydligare när du ska betala per månad eftersom du direkt får ta del av systemet, säger Tobias Gustavsson, marknadsansvarig på jamforleasing.se.

Bonusen kommer nämligen att dras av direkt från månadskostnaden för leasingen eftersom bonusen påverkar inköpspriset. Hur mycket prisnedsättningen blir beror på hur mycket koldioxidutsläpp bilen har. Har bilen ett nollutsläpp dras max 60 000 kronor av från priset.

– För en plugginhybrid som är ganska billig från första början komma det här påverka priset rejält, säger Gustavsson.

”Kommer falla bort”

För den som leasar en bensin- eller dieselbil blir det i stället dyrare. Men den faktiska prishöjningen kommer inte visas i månadskostnaden.

Eftersom det är en ny fordonsskatt påverkas du först när du ska betala din skatt till Transportstyrelsen. De allra flesta betalar sin skatt en gång per ett år - om inte skatten ligger på mer än 3 600 kronor - då delas betalningen upp till tre tillfällen, en gång varje fjärde månad.

Men slår man ut årskostnaden per månad kan den ökade fordonsskatten kosta alltifrån en hundralapp mer i månaden till flera hundralappar.

– När det gäller privatleasing är det i regel mindre motorer och de påverkas inte i lika hög grad som hela bilmarknaden i stort. Men det är klart att vi kommer se alternativ som är smutsigare och som faller bort och inte blir intressant. Prisbilden på elbilar har blivit betydligt attraktivare för privatleasing än vad den har varit för ett år sedan.

Så här mycket dyrare blir leasingen efter 1 juli:

Bilmodell (utsläpp CO2) - nuvarande skatt - ny skatt - ökning per år/ månad

1. Volkswagen Passat 1.4 TSI (119) - 536 - 2328 - 1792/149

2. Volkswagen Golf 1.0 TSI (109) - 360 - 1508 - 1148/96

3. Toyota Avensis 1.8i (153) - 1284 - 5441 - 4147/346

4. Seat Ibiza 1.0 75 MPI (112) - 382 - 1754 - 1372/114

5. Renault Clio 1.2 (127) - 712 - 2984 - 2272/189

6. Volvo V90 D3 (119) - 1520 - 4186 - 2666/222

7. Volvo V40 T3 (127) - 712 - 2984 - 2272/189

8. Volvo XC60 T5 (168) - 1614 - 7046 - 5432/453

9. Audi A1 1.4 TFSI (118) - 514 - 2246 - 1732/114

Källa: De mest efterfrågade bilarna i mars 2018 hos jamforleasing.se. Efterfrågan på hyrbidbilar finns inte med eftersom intresset just nu är lågt och de allra flesta väntar till efter den 1 juli för att ta del av bonusen.