Urtidsjeepen är kungen på vägen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-06-12

Cadillac Escalade - en dinosaurie som bara styr bakåt i tiden

Cadillac Escalade, stor dyr och törstig…

I tider som dessa då miljöbilar är stekheta känns Escalade helt fel.

En jättebil med jättestor och törstig V8. Och ett högt pris.

Men visst har Cadillac Escalade sina poänger.

Ni som frekvent tittar på musiktevekanaler vet vad en Escalade är.

Jänkarna och alla hiphopare vet också. Även om de förstnämnda nu börjat tröttna på sina bränsleslukande monster och väljer mindre japanska bilar istället.

GM kallar andra generationens Escalade för en trendsetter vilket känns som att lansera Göran Persson som en röd rebell. Men tar man Escalade för vad den är så har bilen sina poänger. Att i lagom motorvägsfart cruisa fram med en viskande 6-liters V8 i fronten och automatlådan parkerad på sjätte växeln ger verkligen begreppet King of the Road ett ansikte.

Obekvämt baksäte

Skönt pösiga framstolar och utrustning fullt i nivå med en lyxbil även i det något ”billigare” Elegance-utförandet.

Men roligare än så blir det inte.

Baksätet är obekvämt om man inte väljer Sport Luxury-modellen med två separata bakre stolar. Då ingår också AC i framstolarna, taklucka och ännu mer lyx. Men då får man punga ut med hela 713?000 kronor. Hur man än vrider på ratten i Escalade så pekar den ändå bakåt i tiden.

Cadillac Escalade Elegance

Willy Priske

Följ ämnen i artikeln