Nya knepet – säljer bilar ”inklusive allt”

Publicerad 2016-11-01

Volvo lanserar nya tjänsten ”Care by Volvo”

Ett så enkelt ägande som möjligt.

Nu lanserar Volvo en ny typ av bilförsäljning där allt förutom drivmedel ingår.

– Något som är helt nytt och unikt på den svenska marknaden, säger Kristian Elvefors, vd för Volvo Cars Sverige.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Att äga en bil ska inte vara krångligt. Och för de som vill ha allt fixat för sig startar nu Volvo en ny tjänst kallad ”Care by Volvo”. En tjänst som innebär att du inte ska behöva hålla koll på vart du ska åka på service, hur slitna däcken är och vilken som är bästa försäkringen – allt sånt är redan fixat.

I själva dealen, som tecknas när man leasar bilen, ingår försäkring, service och reparationsavtal, förlängd garanti, assistans, däck och däckhotell, in- och utvändig tvätt samt hyrbil vid service, medlemskap i bilpoolföretaget Sunfleet med några fria resor samt hyresdygn hos hyrbilsfirman Hertz. Helt enkelt vill Volvo se till att täcka alla dina typer av bilbehov.

– Med Care by Volvo ger vi våra kunder möjligheten att kunna nyttja andra bilar för tillfällen då det finns behov av en bil till eller en annan bil. Det sker via hyrbil från Hertz och medlemskap i vår bilpool, Sunfleet, säger Kristian Elvefors.

Hoppar över bilhandlare

Inledningsvis så kommer ”Care by Volvo” enbart att säljas av Volvo Studio Stockholm i Kungsträdgården, ”i en senare fas” ska det även erbjudas i resterande landet.

Initiativet ligger väl i tiden med att köpare vill ha ett enkelt och krångelfritt bilägande. Och just ett abonnemang som här kan mycket väl vara ett av de första stegen mot att göra bilhandlare överflödiga och på sikt kan det bli så att allt fler bilmärke själva säljer sina bilar, utan mellanhänder.
Tesla gör det redan i dag och det verkar som att även andra sneglar på det.

– Vi jobbar konsekvent med att stärka våra kunders upplevelse av Volvo som varumärke och att möta kunden där hon eller han vill bli mött, oavsett om det är i en fysisk eller digital miljö. Lanseringen av Care by Volvo är ett första steg mot att våra kunder ska kunna köpa bil online, när vi nu säljer bil i centrala Stockholm tack vare nya digitala lösningar, säger Kristian Elvefors.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln