Japanen ger tysken lång näsa

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-08-26

Nya Suzuki SX4 är en slags mini-suv med attraktivt pris och möjlighet till fyrhjulsdrift

De allra flesta bilar i dag har luftkonditionering även i basutförande. Suzuki SX4 finns i en totalt avskalad version för det facila priset av 139 900 kronor. Utan luftkonditionering och med framhjulsdrift.

Men den tar återförsäljarna bara in på beställning. Därmed är det 1,6 Komfort för 148 900 kronor som gäller. Då får man ac, lättmetallfälgar, centrallås, cd-radio och lite annat godis. Men ingen fyrhjulsdrift, det kostar 16 000 kronor extra.

Volkswagen Golf Plus Trendline kostar 176 700 kronor. Lägg till 4?000 kronor så får du en halvautomatisk luftkonditionering, ett nödvändigt tillägg en kvalmig sommardag.

Och just en sådan dag är det i dag.

Dåsig utan kylning

Suzukin kyler oss med iskall luft från de runda utblåsen. I Golfen fungerar inte kylningen och därmed blir det första intrycket lite naggat i kanten. Man blir dåsig bakom ratten, men ironiskt nog passar det Golf Plus karaktär bra då den är rätt sävlig att köra. Vi testar naturligtvis även en bil med fungerande ac och den är, tack vare sin halvautomatik (kallad Climatic), något bättre än Suzukis konventionella luftkonditionering.

Men tillbaka till körupplevelsen.

I Golf Plus tycks allt gå i slowmotion. Åtminstone direkt efter att man kört SX4. Plus är drygt 200 kilo tyngre och det märks.

Styrningen är exakt men inte särskilt snabb. Bilen går att köra fort med, men den rör sig sävligt.

Bilen dansar fram på landsvägar

Suzuki SX4 har en snabb styrning och bilen rör sig kvickt på vägen. På små, krokiga landsvägar dansar bilen fram och i stan är den mycket smidig. I kombination med ett lätt insteg, både fram och bak, gör det bilen till en perfekt ”flänga-runt-bil”. Endast vid hårt provocerande, som vid en snabb undanmanöver, kasar bilen på framhjulen. På motorvägen är definitivt en Golf Plus att föredra.

Bilen rullar bekvämt och de sävliga köregenskaperna blir till en avslappnande fördel. Tyvärr varvar motorn

rätt mycket i motorvägsfart vilket gör att kupén inte blir så tyst som man hade önskat. Den goda fjädringskomforten kommer även till gagn i stadsmiljö, där det vimlar av hårda ojämnheter.

Komforten är inte dålig i SX4, men långt ifrån Golfens nivå. Fjädringen är något hård, men framförallt är det högt väg- och motorbuller som stjälper komforten. Framstolarna är tillräckligt stora, men justeringsmånen är i underkant, benutrymmet fram likaså. Att man bara kan justera ratten i höjdled drar också ner helheten.

Fotutrymmet bak imponerar

Baksätet är också en bit efter Golf Plus, men ändå helt okej. Innerutrymmena är större på alla ledder i Golfen, inte så konstigt då bilen är sju centimeter längre. Mest imponerande är fotutrymmet bak.

Plus är också lite mer flexibel, med genomlastningslucka och ett baksäte som kan skjutas i längsled och med ryggstöd som kan lutas. Välj mellan stor bagagevolym (305–403 liter) eller gott om benutrymme.

Suzuki har fällbart baksäte i två steg,

där maximal lastvolym är 1 045 liter, 315 liter mindre än VW. Fällningen är enkel.

Så här långt är alltså Golf Plus att föredra om man prioriterar komfort före körglädje och behöver mycket rymd och en portion flexibilitet. SX4 väljer de som gillar att köra, ofta snurrar runt i stan, men ändå behöver lite mer rymd än en vanlig småbil.

Accelererar snabbare än Golfen

För detta test har vi valt instegsversionerna och då får man enklaste motorerna.

I SX4 sitter en fyrcylindrig 1,6-liters bensinmotor som ger 107 hästar. Blandförbrukningen uppges till 0,68 l/mil, men om man vill få fart på bilen måste man varva motorn ordentlig och då får man också tanka oftare. Motorn känns ändå fullt tillräcklig för en bil som bara väger drygt 1?200 kilo. Suzuki är två sekunder snabbare till 100 km/tim än VW.

Golf Plus har också en 1,6-liters bensinfyra men på 102 hästar. Den känns lite slö, men boven är bilens vikt på hela 1?460 kilo. Extravikten ger också en

högre förbrukning, 0,77 l/mil vid blandad körning.

Återigen känns Suzukin rivigare, medan Golf Plus kontrar med något mer moget uppträdande.

SX:an är vinnaren, trots allt

Dieselmotorer finns till båda bilarna, ett alternativ som kan löna sig i och med den nya koldioxidbaserade skatten. Men priset för en SX4 1,9-diesel är 178?900 kronor och 201? 400 kronor för motsvarande Golf Plus.

Läs också:

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln